Läsa

Att kunna läsa är stort. Hur stort och fantastiskt det är blir man påmind om när man har den stora förmånen att sitta vid ett barns sida när det plötsligt knäcker koden. Det är så ljuvligt när det händer! Jag tycker det är så roligt att lära mina barn att läsa, att jag ogärna unnar skolan den undervisningen. Det är helt okej att de övar skrivstil och Sveriges geografi i skolan, men läsa... Dessbättre lärde sig mina två största barn att läsa innan skolan ens hann försöka, så det fick jag vara med om. Idag tog lillan ett stort steg närmare läsningen, och återigen hade jag turen att vara med när det hände.
 
Vi läser mycket i vår familj (igår var sonen på biblioteket och plöjde Bamsetidningar i ungefär tre timmar!) och det bidrar säkert till att läsning ska framstå som precis så mystiskt och åtråvärt som det faktiskt är. Inte underligt då att det är ren glädje att för första gången kunna ljuda ihop orden själv.

Det är förstås långt ifrån ljudning av okomplicerade ord som "sol" och "kram" till att kunna läsa en bok själv, men
 
                              Även en färd på tusen mil börjar med ett enda steg.



Och det gäller ju inte bara läsning.

Kommentarer
Postat av: Marre

Ja, läsning är något helt fantastiskt! Både att bli läst för och när man väl själv sätter tänderna i böcker. Kul att hon också har kommit en bit på vägen, gratulerar :)

2009-04-28 @ 19:31:50
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Marre

Och nu sitter jag här och blir sugen på att baka igen... Frestande bilder!

2009-04-28 @ 19:32:59
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Mia

2009-04-29 @ 22:44:17
Postat av: Mia

Emma! Du är så duktig på att skriva och att uttrycka dig. Din blogg är såååååååååååå bra!!!

Kram kram Svägerskan

2009-04-29 @ 22:45:22
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0