Förberedelser

Imorgon ska jag vikariera på tre lektioner. En av dem har ordinarie lärare förberett i stort sett färdigt, men på de två övriga har jag fått ganska fria händer. Fria händer är faktiskt ingen större fördel när man har en dag på sig till förberedelser, inte för mig iallafall.

En av de båda fria är svenska, och temat är inledning av texter. Så jag har letat i bokhyllan och gjort ett urval på nio olika inledningar - alltifrån Sagan om ringen och Gömda till Prismas stora bok om trädgårdsskötsel. När vi (läs "de studerande") har funderat färdigt på vad de får veta, om de skulle vilja läsa vidare, och vilken typ av bok de tror inledningen kommer ifrån, ska de själva få författa. Jag har spånat ihop grunden till sex olika historier de kan få välja att inleda. ...och det är minsann spännande att hitta på science fiction, romantik, något med en försvunnen amerikansk president, svensk historia, biografi och vardagsrealism........ Allt på en timma. Låter det som att den lektionen ska fungera? Jag hoppas det!

Den sista lektionen däremot.... Jag hoppas på en diskussionslysten klass och stundens inspiration. Det brukar aldrig fungera.

Avrapportering kommer när jag har hämtat mig! 

Kommentarer
Postat av: Mia

Hej kära svägerska!

Vad roligt det är att läsa din blogg! Du är rolig!!! Hoppas vi kan ses snart =)

Kramar

2009-01-29 @ 19:18:00
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0