Födelsedag

Födelsedagen är snart till ända; sonen är numera 10 år och minstingen 6 år. Den där dagen för sex år sedan är ett speciellt minne - liksom förstås den för tio år sedan, men på ett annat sätt. Jag var höggravid och hade ont av foglossning. Svärmor var på besök några dagar, dels för att fira gossebarnet, dels för att avlasta mig med hushållsgöromål. Graviditetströttheten gjorde dock att jag hellre pysslade med disk och tvätt än lekte med barnen, så istället för att agera piga fick svärmor vara lektant. Under hela gossens födelsedag kände jag värkarna komma och gå, men naturligtvis skulle födelsedagsbarnet få vara i centrum på sin dag. Alltså läste jag sagor och låtsades inte om när värkarna spände sitt järnband över rygg och mage; jag åt tårta och gjorde nonchanlanta uppehåll i ätandet för att låta värkvågen passera, osv. Inte för att någon utan barnen gick på det, men det räckte just då. Fram på eftermiddagen  vaggade jag runt i parken där vi bodde då - långsamt och gungande pga foglossningen - det var inte många meter jag gick, men värkarbetet fick en extra puff, precis som avsett. När gossen varit i säng en stund, var det dags att fara till sjukhuset och en knapp timma efter att vi skrevs in föddes vår minsting, med exakt en timmas marginal på storebrors födelsedag.

(Inom  parantes kan jag berätta att innan jag fick barn satte jag mig reflexmässigt med benen i kors så fort förlossningar kom på tal - det lät så ruskigt och obehagligt och omöjligt att jag inte ville tänka in mig själv i situationen. Jag antar att det finns fler som tänker som jag gjorde. Till er: Förlossningar är så otroligt häftigt, så himlastormande känslostarkt och obeskrivligt!)

Visst är det kul att de föddes samma datum! Lite extra pyssel krävs det kanske för att de båda två ska känna sig speciella, men ärligt talat är det nog värst för tösen som inte fyller år idag - det är lite som att glömmas bort på julafton... Men hon bär det bra (för det mesta). I morse var det faktiskt hon som inte fyllde år som vaknade klockan fem av ren spänning!

Kommentarer
Postat av: Mia

Oh, tack för texten. Jag kom ihåg melodin när jag såg texten =) Kommer ihåg att hon berättade en gång att hon skrev den sången när hon och Jan gjort slut (men sen blev de ju ihop igen och gifte sig)



Vad härligt med födelsedagsfirande.=) Hoppas ni hade en fin dag!

Jag misstänker att det extra pysslet så att båda ska känna sig speciella är som det blir för Seth på juldagen. Det blir lite extra pyssligt så att han ska känna att han fyller år, trots att det är juldag... Bra gjort av åttaåringen att kunna bära att hon inte fyller år...

Ser fram mot att ni kommer hit!!!

KRAM

2009-07-09 @ 08:36:45
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0