Godis

Jag äter inte godis se'n några år. Eller några förresten, jag tror att det är arton eller så. Nu är det föralldel en definitionsfråga vad som är godis - maken försöker ständigt få mig att äta bl.a. After Eight, eftersom det "är en kaka", och som alla vet äter jag gärna kakor. Just det där "tricket" har jag inte fallit för än, men annars har jag några möjligen ovanliga definitioner och gränsdragningar:

1. Naturgodis är tillåtet att äta så länge det inte är doppat i choklad. Därför kan jag stå och kräset peta i de bunkar som innehåller både choklad- och yoghurtdoppade mandlar. Just i det ögonblicket får jag erkänna att min, för mig så självklara, gränsdragning blir absurd t.o.m. för mig.
2. Godis på tårtor och kakor är inte godis. Det är pynt. Denna regel innebär att jag inte kan äta ett geléhallon en minut innan det placeras på en tårta, men sedan går det bra - om det stoppas in i munnen samtidigt med åtminstone en liten bit tårta. Faktiskt gäller det glass också, om något kassabiträde (t.ex. den synnerligen trevliga damen på Jamjam) envisas med att oombedd sätta ett geléhallon som pricken över i bland chokladströsslet på min mjukglass. Jag skulle däremot aldrig sätta dit ett själv.
3. Halstabletter var länge tabu om jag faktiskt inte hade ont i halsen. Efter ett tag lyckades dock mina låtsashostningar inte lura mig längre, och numera är halstabletter fritt fram. Även Läkerol, som väl aldrig fått någon att prata egentligen.
4. Mashmallows i varm choklad är OK. Maken petade i Polly i min varma choklad en födelsedag, och eftersom jag är så snäll gick jag med på det, fast jag egentligen tyckte det var över gränsen. (Dessvärre var det så'na där Pollys med julsmaker, och saffran passar inte i varm choklad.)

Summa summarum: Inte är jag så duktig som man kan tro, men å andra sidan har jag inte lovat någon något, och kan ställa upp regler hur konstigt jag vill!  

Barnen tycker att jag är hur skum som helst som inte äter godis, och länge trodde de att jag var allergisk. Nu har de lärt sig att hitta fördelarna med min avhållsamhet - nyss fick jag två egenhändigt tillverkade godisarmband av mellandottern. Hon lyckades alltså att samtidigt vara generös och säkra att hon själv får äta upp godiset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0