Burk 4

Denna burk är snarast en ask. Dess text tillkännager att den ursprungligen innehöll 10 stycken tabletter "mot sjösjuka bil- tåg- flygsjuka" att intas enligt följande: "1 à 2 tabletter c:a 2 timmar före avresan; därefter 1 à 2 tabletter per 24 timmar." Man kan också läsa att de innehåller bl.a. phenylaethylmalonylcarbamidum, att de tillverkas av Pharmacia i
Stockholm, samt att påskriften ej får göras oläslig. Allt denna information
tillhandahålles på asken vars omfång är mindre än en tändsticksasks. 

Tänk om Treo kom i sådär näpna förpackningar! Det hade väl förstås inte
rymts mer än en och en halv tablett i varje dosa, men nog skulle ytan ha 
uppvägt den förfärliga smaken... 

Jag tror att jag har norpat åt mig denna "burk" ur en av pappas alla lådor - möjligen en av de spiklådor han ropade in på auktion. Mitt barndomshem rymde ett och annat som kommit i vår ägo efter auktioner där pappa testade hur långt han kunde driva andra att höja priset. Det är säkert en rolig sport, men om man ska bli helt säker måste man faktiskt lägga sista budet själv. Jag är inte helt säker på ifall mamma uppskattade den leken. Möjligen kan det vara en ledtråd att pappa väldigt sällan är på auktion numera.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0