Rensa

Att pyssla i trädgården är ingen favoritsysselsättning för någon i familjen, och den ser ut därefter. Igår och idag har jag dock tagit mig i kragen och dragit upp två skottkärrelass ogräs ur grusgången, samt ytterligare ett med kirskål ur gräsmattan. Maskrosor, gräs och annat smått och gott satt ganska stadigt i gruset, så jag har fått riva hårt med stålkrattan för att komma ner till rötterna. Det är effektivt, men å andra sidan luckrar jag ju upp jorden samtidigt, och förmodligen har jag skapat en drömmiljö för nytt ogräs. Med andra ord behöver jag sprida något ohälsosamt över grusgången om jag inte ska behöva göra om alltihop nästa långhelg - ogräsättika är kanske minst miljöfarligt, men nog skulle bensin vara mer effektivt...

Den största orsaken till att jag inte är så förtjust i trädgårdsarbete är ren lathet, men det spelar också in att jag egentligen tycker att vi har så underliga saker för oss i våra trädgårdar. Vissa blommor gör vi allt för att utrota, men andra, som inte alls är intresserade av att växa hos oss, anstränger vi oss till det yttersta för att de ska trivas. Gräs i gruset är ett elände, men i gräsmattan suckar vi när det inte vill ta sig - men när det väl växer där, skyndar vi oss att klippa ner det. Ju mer jag tänker på det, desto underligare blir det. Som att vi människor gör det bara för att bevisa att vi har makt över naturen. Så är det nog.

Så:
Glöm det där med lathet! Det är klart att vår trädgård ser ut som den gör bara för att jag är så väldigt ödmjuk och har insett hur liten jag är i det stora hela!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0