Pepparkakor

Pepparkakor är gott.
Alltså äter vi pepparkakor.

Om man tycker att pepparkakor är gott men inte vill äta pepparkakor är det inte heller något problem. Nästan vad som helst går nämligen att köpa med pepparkakssmak.

 
Ballerina                                                                                                   Dammsugare

  
Kola                                                        Sandwich                                                             Fil

Till exempel. Man kan också köpa pepparkakshavrekakor, eller baka pepparkaksmuffins, pepparkakskladdkaka eller pepparkakscheesecake.

Förmodligen finns det väldigt många som inte håller med mig, men så här tycker jag:
Om jag är sugen på pepparkaka så äter jag pepparkaka. Inte ballerina, dammsugare, kola, sandwich, fil, havrekakor, muffins, kladdkaka eller cheesecake. Framför allt inte dammsugare (den var nämligen inte alls god, maken köpte) eller kola (men det är mest för att jag inte äter godis). Muffins och cheesecake är faktiskt ganska gott, men ändå. Pepparkaka naturell dög åt mormor och duger fint åt mig! 

Förhoppningsvis blir det förresten pepparkaksbak här imorgon, till slut. Jag ska bara omvandla mormors recept till en mer lagom mängd först. Hur kommer det sig att alla mina gamla släktrecept är på sisådär 500 pepparkakor? Åt man inget annat till jul? Kanske använde man det redan då som smaksättning på allting. Pepparkaksrisalamalta och pepparkakskompott till mellandagarna, och sedan i gröten och ströbrödet. Vad vet jag?


Kommentarer
Postat av: mozter

Jag är glad att kunna informera om att det på mormors tid inte endast åts pepparkakor i juletid. Det åts även formkakor, bondkakor, syltkakor, chokladsnitt, knäckflarn, klenäter, rulltårta samt anisbröd. Däremot sågs inte skymten av vare sig saffransbröd eller ris-a-la-Malta. Någon pepparkakssmaksättning på ditt & datt var välsignat nog aldrig aktuellt.

2010-12-18 @ 08:44:12
Postat av: E-K

Hej mozter C!

Jag väntar spänt på att du börjar blogga. Bara så du vet. :)

2010-12-18 @ 17:41:32
Postat av: Bonnfrua

Här i huset gör sonen av med pepparkasfil, han älskar den! Vi andra tre är skeptiska! Håller med dig: villjag ha en pepparkaka äter jag en pepparkaka!

Fick däremot glöggte igår som jag testat idag... inte helt dumt alternativ!

God Jul önskar en trogen läsare!

2010-12-19 @ 19:39:46
URL: http://bonnfrua.blogspot.com
Postat av: mozter

Jag tror att min håg mera ligger åt att kommentera andras framträdanden! Playing safe.

2010-12-20 @ 21:29:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0