Tillägg

En gång hade Jesus stannat på ett ställe för att be. När han slutade sa en av hans lärjungar till honom: "Herre, lär oss att be, liksom Johannes lärde sina lärjungar." Då sa han till dem: "När ni ber ska ni säga:
Fader, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Ge oss var dag vårt bröd för dagen som kommer. Och förlåt oss våra synder, ty också vi förlåter var och en som står i skuld till oss. Och utsätt oss inte för prövning."
(Luk 11)

Och sedan pratar Jesus om vad bönen kan ge. Han säger inte: "Ty riket är ditt, och makten, och härligheten, i evighet. Amen." Faktiskt. Någon gång under årens gång är det någon som gjort tillägget som blivit så självklart. Det är rättså pampigt, tycker jag; "riket - makten - härligheten", men ändå... Är det inte lite märkligt? Å ena sidan vill man be exakt så som Jesus instruerade, men å andra sidan är man inte riktigt nöjd med det.

Jag vill inte driva frågan på bred front, för jag vet inte riktigt vad jag tycker. Mer än att det är lite märkligt.



Kommentarer
Postat av: Kajsa

Lite märkligt är det allt...

2010-02-07 @ 15:44:30
URL: http://whythis.blogg.se/
Postat av: Marie Breskic

Fast tendensen att linda in Guds rike i ett par extra kilon överflödigt bacon tror jag är ganska utbrett.

2010-02-09 @ 11:06:26
URL: http://mariebreskic.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0