2009

Året som nyss tog slut summeras för min del i två punkter:

1. Återhämtning. Vi är inte riktigt färdiga med den biten än, men om året dessförinnan var en nedåtgående spiraltrappa med en duns i golvet i december, så hankar vi oss iallafall uppåt nu. Jag måste dock erkänna att jag fortfarande, ett år senare, tycker att en månads (delvis obetald) sjukskrivning är snålt tilltaget med tanke på de fysiska och psykiska stressyttringar som var en realitet för maken. I praktiken innebär den korta viloperioden att återhämtningen ska ske samtidigt som jobbet ska skötas - inte undra på att det tar tid.

2. Jobb. Jag är nu en yrkesarbetande kvinna, med allt vad det innebär. Om någon frågar, brukar jag svara lite förenklat men sanningsenligt: Jag gillar mitt jobb, men jag vill egentligen inte jobba heltid. Att jag inte vill arbeta heltid har inte så mycket med arbetet att göra, som med livet för övrigt. Jag har svårt att hinna och orka med det jag tycker är viktigt, helt enkelt.

Så var mitt år, i kort summering. Jag skulle kunna lägga till två punkter som också är speciella för i år, men som av olika orsaker inte är lika signifikativa. Den första är operationer. Tre nära släktingar har genomgått olika operationer, och det tycker jag är jobbigt. Dock har det inte direkt påverkat mitt vardagsliv, och därför blev det ingen punkt. Den andra är inte av sammma dignitet, och punkteras därför inte. Jag har börjat blogga. Det är ganska roligt, och det är också lite spännande att se hur man värderar det som händer ur ett bloggperspektiv. "Kan det här bli ett roligt/intressant inlägg?" är frågan som finns i bakhuvudet i löjligt många situationer. Det mesta blir inte det. Men det här blev ett.

Gott nytt år!


Kommentarer
Postat av: Annika

Förstår att du inte vill jobba heltid även om du trivs med jobbet. Man vill ju gärna ha ett jobb, ännu mer ett man trivs med och så gärna ett där man har tid med övriga delar av livet så att helheten blir så bra som möjligt. Men som tur är så är det lov rätt ofta och faktiskt snart bara fem jobbveckor innan det är dags för nästa lov. Våren blir lättare tror jag trots heltid.

2010-01-03 @ 22:00:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0