Grekland del III

Veckans upptäckt: Jag tycker inte att det är särskilt roligt att berätta om semestern. Därför gör jag detta inlägget också, sedan får det nog vara bra.

Att vara i ett land så mättat av historia är spännande för en annan som är nordbo. När vi gjorde flintaredskap i Sverige ägnade sig grekerna åt betydligt mer avancerade saker, och det blir nästan svårt att ta in. Detta Poseidon-tempel är sisådär 2500 år gammalt, ovanligt välbevarat och med underbart läge.

Klotter finns där också - den inristade modellen. Först ut att vandalisera lär lord Byron ha varit. Hans märke hittade vi dock inte (man fick av någon underlig anledning inte längre gå in i templet), men många andra. Den äldsta vi såg var från 1827. Tänk - t.o.m. klottra kunde de före oss...

Jag tog ifrån maken kameran, så att han dels skulle komma med på bild och dels skulle få bara titta och njuta. Då tog han fram mobilen och började fota med den. Jag borde väl ha lärt mig att han njuter bättre med kameran i handen...


Tja, så var vi på Akropolis:


(Det var en smula varmt att ta sig upp dit. Vi var inte helt överens om hur nödvändigt och intressant det var...)


Och besökte en ö med vindlande gränder och terassklädda bergssluttningar:


Och badade ännu mer; åt spännande och god mat, äcklig kaka och enorma tomater; handlade på såväl marknader som Lidl; svettades och njöt av AC:n i hyrbilen; plockade fina stenar och samlade på oss många fina minnen. 


Kommentarer
Postat av: Annika

Det har varit kul att läsa om er semester och titta på bilderna! Ni verkar ha haft det jättebra!

2010-07-15 @ 09:23:10
URL: http://mammamargit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0