Kaos

Så var man kompetensutvecklad igen, då. Får se om eleverna märker någon skillnad...

Jag brukar inte skriva så mycket om mitt jobb och jag tänker inte börja göra det regelbundet heller, men idag har varit en speciell dag. Först en kort förklaring: För att invandrare inte ska behöva vänta alltför länge innan de börjar på SFI, tas de in löpande under terminens gång. Där jag jobbar har vi löst det så, att vi har en inslussningsgrupp i två månader, från vilken de sedan placeras ut i olika grupper beroende på i vilken takt de klarar att arbeta. (En person med högskoleutbildning och goda kunskaper i engelska, vill med största sannolikhet gå snabbare och mer teoretiskt fram än den som har mycket kort eller ingen skolbakgrund.) Och ansvarig för inslussningsgruppen, det är jag. Det är roligt; jag får möta alla slags elever och börja med grundläggande ordförråd, uttal, grammatik och allmän förståelse för Sverige och skolan - så långt man nu kan hinna på två månader. 

Häromdagen vinkade jag av en "gammal" grupp, och idag kom det en ny. Sicket kaos det är den första lektionen! Så snabbt som möjligt ska jag identifiera dem som bör börja i annan grupp direkt, antingen för att de redan kan en del svenska, eller för att de är analfabeter eller inte kan det latinska alfabetet. Jag ska också informera om lite av varje så att alla förstår, och så ska vi ju börja prata svenska. Kaos! Men om några dagar har gruppen stabiliserats, och sedan brukar vi ha det roligt och bra.  

Nåväl, jag är allt lite trött nu.


...och om man är trött, kan man ju alltid göra popiga fotomontage i datorn...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0