Recept

Namnet till trots publiceras få recept på denna blogg, och definitivt inga recept på emmakaka. Den innehåller nötter (som jag inte tål) och jag är faktiskt lite sur på att det redan finns en kaka med det namnet så att jag inte kan uppfinna en. 

Nå, kakor gillar jag, och idag har jag bakat en ny sorts muffins. De är glutenfria utan att vara bakta på den rättså trista mjölmixen. En av våra töser är glutenintollerant, och vi provar både ditten och datten för att hitta saker som passar henne. När jag upptäckt något bra delar jag gärna med mig, så att fler vet vad de kan bjuda på (och äta själva) när gästerna behöver glutenfritt. Alltså:

Chokladmuffins med cocos  
C:a 36 st.

150 g margarin (misstänker starkt att smör vore en hit!)
200 g mörk blockchoklad
1 påse cocos
2 dl socker
2 msk vaniljsocker
3 ägg

Smält margarin och blockchoklad tillsammans (i micro eller över vattenbad). Rör ihop allt övrigt, och blanda sist i den smälta chokladröran. Lägg en matsked smet i varje muffinsform. Grädda c:a 10 min i 200 grader.

Receptet är hämtat ur boken DagensMuffin (Johan Wistrand), och enligt den är de småsega muffinsarna godast någon dag efter bakningen. De var väldigt goda nybakta också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0