Hederlig

Jag fick en bok med posten idag. Den köpte jag på bokmässan, men eftersom jag inte hade kontanter och deras kortläsare inte fungerade, kunde jag inte betala då. Istället skulle jag få en faktura. Så idag kom en bok. Utan faktura. Men boken, den fick jag ju redan på bokmässan. Alltså har jag nu två likadana obetalda böcker här hemma.

Egentligen har jag ju inget emot att betala för mig, men det är lite irriterande när det faktiskt är svårare att vara hederlig än tvärtom. Nu måste jag gräva reda på något bra telefonnummer, ringa och sedan se till att returnera extraboken. Det är väl i och för sig inget extremt svårt, men ändå lite krångligare än att bara betala en faktura.

Jag menar - borde det inte vara tvärtom? Att man fick anstränga sig för att göra fel och stjäla (typ som att planera ett bankrån), men genom att bara göra som det faller sig vara hederlig (typ inte som när man vill betala en kompis lagligt för att den hjälpt till med något hemma)? Kan någon ta och fixa det, tack!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0