Födelsedagsfirande

Jomensåatt... Nu har man en 12-åring i huset för första gången, och så är minstingen 8. Det känns helt okej, och bara lite, lite skrämmande att jag, som fick min förstfödda typ häromveckan, om lika kort tid till bara har vuxna barn (24, 22 och 20). 8-åringen bedyrade att det var hennes bästa födelsedag någonsin, och 12-åringen ser mycket fram emot att han och fadern ska bli färdiga med inredningen av terrariet så att den efterlängtade skäggagamen får flytta in i pojkrummet. (Skägg-agam läser man det, inte skägga-gam.) En lyckad födesledag, alltså.

Nu är det lugnt i huset igen, och dessutom är det hyfsat välstädat (med undantag från vissa rum och garderober) efter helgens kalasande, så det är mest avkoppling som gäller. Gott med lagom varmt väder och solsken denna slappa dag!

Mitt mest överhängande problem - vad jag ska göra av alla muffins som blev över efter kalasen - håller barnen på att lösa åt mig. Tolv var har de satt i sig i dag, varav de första nio trycktes vid ett tillfälle. Jo, för vi hoppade över tårtan och åt istället sex sorters muffins på kalaset: hallon-vanilj, hallon-blåbär, jordgubb-rabarber, äpple-kanel, choklad och polkagris. Utifallatt att någon skulle fastna för en sort och vilja ta om var det ju tvunget att finnas några extra av alla, och så gav recepten en hel del mer än vad de angav, så det blev rättså många muffins. Tur att vi är några som hjälpts åt att äta av dem.  

Inte för att det har med något att göra, men jag tycker att det är kul att ha en trädgård där man kan få se alla möjliga djur. Älg och rådjur, igelkott och ekorre, domherre och stare, nyckelpiga och nässelfjäril... Idag har jag sett en groda skynda sig iväg från gräsklipparen, och så en liten mus som sökte skydd under trappan. Den senare fixade tyvärr inte barnens ivriga uppmärksamhet. Jag som är en så'n där som hellre släpper ut getingar och flugor än slår ihjäl dem, mår lite dåligt av att ha en döende mus på uppfarten, men i stort sett är jag glad över djurlivet i trädgården. Eventuellt med undantag av mördarsniglar, knott och orm.

Haha, ett långt inlägg om bara småsaker! Har igen börjat snickra på ett likaledes långt inlägg om kanske lite större frågor, men jag fastnar på både det ena och det andra, så det kanske aldrig blir färdigt. Men det småttiga är inte heller att förakta!


Kommentarer
Postat av: Marre

Oj oj oj, jag minns när de var små... Vad tiden går fort! Speciellt när man ses så sällan, de har ofta hunnit med att växa en bra bit sen sist man såg dem.

2011-07-12 @ 12:12:54
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0