Oslo

Som de flesta andra tänker jag på det sjuka som hände i Norge igår. Det är absolut ofattbart att man ens kan tänka tanken att attackera människor blott och bart för att de hyser andra åsikter än man själv. Hjärnan drabbas liksom av kortslutning när jag anstränger mig för att hitta en gnutta av förståelse för hur en sådan person resonerar och känner. Det finns brott som jag tycker är helt galna och skrämmande, men där jag ändå kan se att man, om man saknar någon grundläggande spärr inom sig, skulle kunna tycka är motiverade. I det här fallet är det så rysligt många spärrar som måste saknas att jag inte begriper hur en människa kan komma dit. 

Av nyfikenhet gjorde jag en sökning på förövarens namn på facebook och fick hur många träffar som helst - de flesta sidor går ut på "hata/inför dödsstraff för/döda/häng honom" etc. Naturligtvis tycker jag också att han ska få en hård dom för sitt brott, men från det till att dödsdöma honom... Nej. Ansvaret för när en människas liv ska avslutas vill jag inte bära, och jag tycker att det är skrämmande med alla dessa sidor. Hat föder hat. Nu kommer jag inte ihåg den exakta ordalydelsen, men någonstans i Sagan om ringen (jag tror att det är Gandalf som uttalar sig om Gollum) står det något i stil med: "Många som lever förtjänar döden. Några som dör förtjänar livet. Kan du ge dem det? Om inte ska du inte heller vara så snabb med att utdela dödsdomar." Bra där, Tolkien.

Kommentarer
Postat av: Marre

Ett citat som jag ofta tänker på i sådana här sammanhang. Så bra formulerat och precis det jag själv tycker.

2011-07-23 @ 23:11:57
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0