Museländet

Musen är utslängd! Förhoppningsvis stannar den där... Så här skrämmer en annan ut möss:

Maken (som typiskt nog är bortrest hela veckan) menade att jag borde kolla igenom garderoberna för att eventuellt hitta vart musen tagit sig in, så när jag inte sett till musen på en stund tog jag mod till mig och gick och började stöka runt lite i sängkammaren. Då såg jag plötsligt i ögonvrån hur en svart skugga smet ut i vardagsrummet. Jag efter med min prinskorv (lockbetet) och lådan (att slänga över den) i högsta hugg. Musen smet in under bokhyllan, och när jag tröttnat på att vänta i ensamhet tjoade jag på barnen att komma. Då passade musen på att smita, och sedan såg jag den inte igen på en timma eller så.

Nå, man kan ju inte vakta på ohyra hela dagarna, så vi bestämde oss för att gå till biblioteket. När mellandottern skulle ta på sig kepsen blev det alldeles väldigt uppenbart vart musen suttit och klämt - dottern tjoade till och flög upp i trappan, och musen kilade in under skohyllan. Med musen lokaliserad alldeles intill ytterdörren blev det plötsligt mycket lättare att göra upp en bra plan, så vi stängde alla andra dörrar till hallen och öppnade ut. Sedan tömde vi skohyllan och klädhängaren på gömställen och petade runt lite bakom skohyllan med ett skohorn. Musen hann både springa ut från sitt gömställe och tillbaka igen några gånger innan den hittade ut genom dörren, men när den väl gjorde det tror jag vi var lika lättade allihop. Barnen tyckte förresten att jag skrek lite för mycket. För all del, men musen fattade ju inte utan mina tydliga och mycket sansade instruktioner av typen "Inte åt det hållet, fattar du väl!".

Usch och fy. Nu har jag iallafall kikat igenom garderoberna och satt silvertejp (jag tänker mig att min man skulle vara högeligen nöjd med att jag kom på att använda silvertejp) över de springor som eventuellt kan fungera som ingångar. Jag har nästan förlikat mig med tanken på att sova därinne inatt också, men jag misstänker att jag kommer vara rättså lättväckt. 

Underbara natur...

Kommentarer
Postat av: Annika

Bra kämpat, jag är imponerad!

2012-04-11 @ 20:22:09
Postat av: Pastorsfrun

Jag också!!! Varför händer det alltid massa grejer när de är borta, de där männen...? Inte för att di har fler än en... Men du förstår nog vad jag menar ;)

2012-04-11 @ 21:18:27
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0