Boktips

För närvarande läser jag helst lättsmälta böcker. Äsch, förresten, det gör jag för det mesta, även om jag har tagit mig igenom böcker som Odysseus, På spaning efter den tid som flytt och Mannen utan egenskaper. Måste ju tala om det för balansens skull... Hursomhelst kan jag ju tipsa likasinnade om böcker av det lättare slaget. 
 
Sophie Kinsella skriver underhållande och lätt hysteriska böcker - men man kan vara lugn mitt i alla tilltrasslade situationer som uppstår, för det ordnar sig alltid på något osannolikt sätt till slut. Mest känd är nog En shopaholics bekännelser (som filmatiserats) och de andra böckerna i den serien. För ett tag sedan kom maken hem från biblioteket med en annan av hennes böcker till mig: Flickan från tjugotalet. Stilen är densamma som i shopaholic-böckerna, men personerna andra. I kortfattad sammanfattning handlar det om en nutida tjej som inte riktigt får ihop livet, och spöket av en av hennes släktingar som inte funnit vilan. Låter inte klokt. Är inte klokt - men roligt! De kommer inte särskilt bra överens, men de behöver varandras hjälp och utpressar varandra till att göra olika saker. Och så blir allt förstås jätterart på slutet, för alla utom de onda. 
 
 
Från bokmässan fick jag med mig Mr Alis äktenskapsbyrå av Farahad Zama. Den påminner ganska mycket om Damernas detektivbyrå i stilen, men utspelar sig i Indien. Förutom att historien är ganska rar, så är det också en intressant och vardagsnära skildring av livet i ett samhälle där många religioner är närvarande på samma gång, och där det traditionella och moderna möts, krockar och samexisterar.
 
 
Slutligen, det kanske mest udda uppslaget till en bok som jag stött på men som faktiskt blir hjärtevärmande och läsvärt, bjuder Om du bara kunde se mig av Cecelia Ahern på. Bokens berättarjag är en låtsaskompis - en fullt verklig, men för vuxna osynlig man. Igen - det låter inte klokt, men jag tyckte verkligen om boken!
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Du får nog ändra sista bokens titel i texten... Eller? ;-)

2012-11-15 @ 12:30:02
Postat av: Jag

Oooopps! Kanske det... :)

2012-11-16 @ 20:15:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0