Tonen

Jag fick en trevlig betalningspåminnelse idag, kan ni tänka! Så här stod det: 
"Vi saknar din betalning för ovanstående faktura. Eftersom du brukar betala i tid skickar vi detta brev som en påminnelse, om fakturan kommit bort eller om du glömt att betala. För att göra det enkelt för dig att betala din faktura skickar vi med ett nytt inbetalningskort." 
 
Det lustiga är att jag fick ytterligare en betalningspåminnelse idag, från samma företag. Den var inte alls lika trevlig, för den hade inte med det där om att jag brukar betala i tid. (Den kanske skrevs ut efter den trevliga, så att de hann märka att jag tappar bort fakturor ibland...) I den stod det å andra sidan att jag kan bortse från fakturan om jag redan betalt den (vilket jag har, båda två faktiskt), vilket det inte stod något om i den trevliga. Tvärtom, där informerades jag om att jag kommer få betala 50 kr extra nästa gång. Ändå gillade jag på något vis den bättre. Det är tonen som gör det. 
 
 
 
(Gick det att hålla ordning på vilken faktura som var vilken? Det är lite svårt till och med när man har båda framför sig.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0