Turkiet

Ni hänger väl med i nyheterna och känner till protesterna i Turkiet. De är lite svåra att missa, så att säga - i Sverige. Tydligen rapporterar turkiska medier betydligt mindre om dem. Jag läste i DN om en programledare för en frågesport som protesterade på sitt eget lilla vis. Hela 70 frågor lyckades han klämma in som på ett eller annat sätt hänvisade till protesterna på Taksimtorget! Exempel:

Fråga 31: Vad refereras till i den turkiska konstitutionens 28:e artikel med orden ”fri och förbjuden att censurera”? Rätt svar: Medierna.

Fråga 53: Vad kallas det när man använder våld utan sunt förnuft? Rätt svar: Oproportionerligt.

Fråga 69: Att frivilligt ställa sin plats till förfogande? Rätt svar: Avgå.

Man bara måste gilla honom, tycker jag. Alla håller dock inte med mig, uppenbarligen, för efter det får programmet inte längre direktsändas.

Inte för att jag är så rysligt insatt, men Erdogan påminner mig lite om en kung i Bibeln. När han tog över tronen efter sin far, bad han rådgivare om hjälp hur han ska hantera folkets böner om skattelättnader. De äldre rådgivarna tyckte att han skulle visa sig godvillig, de yngre att han skulle passa på att visa vart skåpet ska stå. Han följde de senares råd, och hävde i sitt maktfullkomliga tal bland annat ur sig det kraftfulla och oförglömliga yttrandet att "min lem är grövre än min faders lår". Hursomhelst ledde hans hårda bemötande på folkets böner till att hela riket delades i två, och sedan blev det aldrig enat igen om jag minns rätt. (Berättelsen står i 1 Kung 12:10.)

Vi får väl se hur det går, men ett tips till Erdogan skulle ju kunna vara att det sällan är tokigt att lära sig av berättelser ur Bibeln. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0