Försök

Det kan vara lite läskigt att börja prata med någon som kanske inte kommer förstå vad man säger. Jag vet, för jag gör det ofta i mitt jobb. Allra värst är det att ringa blivande elever - alltså personer som inte kan ett ord svenska - för då har man ingen hjälp av kroppsspråket eller kontexten. Det märkliga är att det löser sig varje gång! Till och med när den jag ringer inte kan varken svenska eller engelska brukar det ordna sig. För ett tag sedan behövde jag få tag på en person, så jag ringde upp och hoppades att det skulle fungera på något sätt. Personen var helt oförstående, och jag fick avsluta samtalet utan att ha förmedlat mitt ärende, säga "ursäkta" och "excuse me" och hoppas att åtminstone det gick fram. Sedan gick det en stund, och så ringde telefonen på kontoret. Den jag ringt hade raskt luskat reda på en kompis som kunde svenska, och så fick kompisen tolka. Ännu en gång fungerade det att försöka!
 
Babels torn och språkbarriärer till trots kan vi kommunicera mer än vi tror. Det är klart att vi kanske inte kan avhandla de mest komplicerade ämnena, men ganska mycket kan vi dela med varandra. Dra efter andan och kasta dig ut - chansen är stor att du kommer åtminstone en bit på vägen. Så det är vad jag tänker göra i morgon, när jag ska träffa några blivande elever första gången. En stund ska jag treva mig fram, men sedan har jag bokat tolk, för allt klarar man inte på egen hand. Jag är dock säker på att vi kommer veta lite om varandra redan innan tolken kommer in i bilden. 
 
Det är ganska fascinerande, faktiskt. Testa du också! 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Marie

Tack. Så är det varje gång jag köper mat över disk. De älskar att sälja över disk här och jag misstänker att det är helt och hållet för att höra alla ändelser vi utlänningar sätter fel. (Vadå? Det är balkanskt att vara konspirationsparanoid. Jag tar bara seden dit jag kommer).:)

2013-04-06 @ 20:11:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0