Chokladbollar

Yngsta dottern sitter och bläddrar i en Krakel Spektakel-bok. Plötsligt tittar hon upp.
-Mamma, vad är "negerbollar"?
Där ser man. Jag vet att det finns åsikter om att det är lite tramsigt att byta namn på bakverk, men jag tycker att "chokladbollar" fungerar väldigt bra, och uppenbarligen tycker den uppväxande generationen det också. Nu vet jag ju att ordet neger inte uppfattades som så särdeles rasistiskt för några årtionden sedan, men det var nog både ett och annat man tänkte och sa då som inte skulle passa så värst bra idag. Jag föredrar allt att vi låter bli att lära våra barn att slentrianmässigt använda det historiskt så belastade "neger". Ord är inte oviktiga.
 
Det ena ledde till det andra, och igår rullades chokladbollar. Efter ett recept med titeln Negerbollar i min gamla Sju sorters kakor. Jaja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0