Ukulele

En kollega har åtagit sig att undervisa oss som vill i ukulele-spelandets ädla konst, så nu håller jag på att bygga upp valkar på fingrarna igen. Största utmaningen för mig - som inte är helt taktsäker - är att få till gunget och inte bara dra ner-ner-upp-ner-ner-upp som jag alltid flytt till när jag suttit med gitarren. Men det är roligt och, bortsett från den lilla detaljen med svänget, inte så svårt. I torsdags tog jag med ucken till klassrummet och så sjöng vi "Ja, det är våren" tillsammans. I mitt fall är det ett säkert tecken på att jag har varit lärare rättså länge nu, det att jag inte skäms så värst för nästan någonting. 
 
En mystisk sak är dock att i tutorial-videos jag hittar på youtube (alla är på engelska) verkar ukulelen vara stämd i C, och de svenska är B-stämda. (Nu tänkte jag ut tonarten lite snabbt, kan ha fått det fel. Poängen är i alla fall att det inte är samma.) Undrar vad det kommer sig?
 
Det var det om det, nu ska här tittas på Downton Abbey. God kväll!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0