Rum

Denna lördag har vi spenderat en handfull timmar på Ikea, mestadels i köksavdelningen. Skåpsluckor, beslag, köksbänkar, diskhoar, spisfläktar... Så många beslut! Men bilden börjar iallafall klarna något, och vi har dragit ner alternativen från oändliga till jättemånga. Alltid nå't!
 
Vad det gäller vardagsrummet tror jag att vi har valt tapet. Golv har vi inte ens börjat titta på, men tanken är att det ska vara hyfsat likt det vi har nu. Eftersom det är halvmörkt och taket är i träpanel och vi trivs med det, behöver vi ha ljusa väggar. Vitt med "metallic"-mönster blir sannolikt lösningen på det, för det blir både ljust och diskret, men inte platt. (Kan inte påstå att jag kommer att sakna vävtapeten som sitter idag, och som bubblat sig och spruckit i ett par hörn.) Det är hursomhelst skönt att ett av rummen inte vållar särskilt stora valproblem. Den stora frågan är snarare vad allt ska göras av medan det görs i ordning. Ett stort akvarium är inget man flyttar på i en handvändning, och var ska vi egentligen ställa hörnsoffan? I trädgården? Och förresten, om vi själva river ner den gamla tapeten och klickar i det nya golvet, hur mycket mindre behöver vi då betala försäkringsbolaget?
 
Toaletten ger mig huvudbry som är oproportionerliga. Rummet är det minsta vi har, och det finns väldigt få färgsättningar att välja på och ännu färre mönster. Alltså - vad är det att krångla om? Men ändå... Jag har en idé som jag tror är den bästa kombinationen av våra önskemål, men jag är inte alls säker på att jag kommer att trivas med resultatet. Det tål att sovas på några nätter till!
 
Sååå... Det är fantastiskt vad mycket man kan ha i huvudet på en gång! Bra gjort där, Gud!
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0