2016

Många människor älskar julen passionerat. Själv föredrar jag mellandagarna eftersom kravlöshet ligger mig varmt om hjärtat. Nu har jag t.ex. tid att summera 2016, och jag tar hjälp av en frågelista jag hittade på Underbara Claras blogg.
 
Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Ja, jag undervisade på högstadiet, övningskörde med sonen och skaffade glasögon.
 
Genomdrev du någon stor förändring?
Nja, inte direkt. Vi tapetserade om Lillans rum föralldel, och det är ganska stort för mig och för henne. 
 
Blev någon av dina vänner föräldrar?
Ja, jag fick två nya syskonbarn!
 
Datum att minnas från 2016
Det skulle väl vara 3:e juni då, när jag äntligen lade fram mitt examensarbete. Själva framläggningen var inte så rolig egentligen, men sedan tog det bara ett par veckor till innan det var färdigt.
 
Dog någon närstående?
Nej, som väl är.
 
Vilka länder besökte du?
Jag höll mig innanför Sveriges gränser hela året.
 
Bästa köpet?
Inget speciellt. Kanske legobilen till maken, för den blev mycket uppskattad.
 
Gjorde något dig riktigt glad?
Naturen under vackert väder-dagar. Jag har träffat kompisar lite oftare i år än annars. 
 
Har du saknat något år 2016 som du vill ha 2017?
Ja, ork och lust till mer än det nödvändigaste. 
 
Vad önskar du att du hade gjort mer?
Promenerat och, tro't eller ej, städat. Det är så mycket att ta tag i nu...
 
Vad hade velat göra mindre?
Grubblat om nätterna. 
 
Favoritprogram på TV?
Vi har ingen TV, men jag tittar gärna på Big Bang Theory och har under året upptäckt och uppskattat Gilmore Girls också.
 
Bästa boken i år?
Jag minns inte exakt vad jag har läst, men Le baiser du mammouth var söt och det var roligt att lyckas läsa en bok på franska. Det var också en höjdare att få läsa Harry Potter med minstingen.
 
Största musikaliska upptäckten?
Jag lyssnar inte så mycket på musik och när jag väl fastnar för något håller det ofta många år, så jag har nöjt mig med gamla upptäckter.
 
Största framgången på jobbet 2016?
Mitt arbete är ju inte ett karriäryrke på det sättet, men jag har varit nöjd när jag har kunnat göra ett bra jobb och fått ihop saker och ting trots att jag har arbetat deltid. Jag har också studerat halvtid och är nöjd med att ha betat av ett antal kurser under året och att snart vara färdigt med den sista kursen.
 
Störst framgång privat?
Hur mäter man det? Ingen aning! 
 
Största misstaget?
Som vanligt har mina största misstag skett när jag har pratat eller gjort saker utan att tänka efter före. Dessbättre händer det alltmer sällan.
 
Har du varit gladare eller ledsnare än tidigare år?
Ledsnare tror jag, pga stress. Jag har vilat och tagit det lugnt, men sällan helt kunnat glömma "borden" och "måsten". 
 
Vad spenderade du mest pengar på?
Studierna, lätt! I våras var jag helt tjänstledig i sju veckor och hela höstterminen har jag jobbat 80%.
 
Något du önskade dig och fick?
Många saker! Allt från materiella saker som hörlurar och pyjamasbyxor till en kväll ute med maken och några dagars sol och värme på semestern.
 
Något du önskade dig men inte fick?
En robotgräsklippare. Å, denna gräsklippning!  
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Slappade och struntade.
 
Något som skulle ha gjort året bättre?
Mindre huvudvärk.
 
Vad fick dig att må bra?
En rofylld vecka i skärgården med tid för pussel, promenader, fotograferande och bara vila.
Den efterlängtade värmen när den kom.
Kören.
Återträffen med bibelskolegänget.
 
Vem saknade du?
Ingen särskild, faktiskt.
 
Vilka var de bästa nya människorna du träffade?
Eleverna!
 
Vad är du mest stolt över?
Mitt examensarbete. Efter enormt mycket letande efter och i böcker, analyserande av intervjuer och situationer, filande på detaljer och formuleringar, blev det till slut färdigt.
 
Vad är din högsta önskan just nu?
Att det reder ut sig i Syrien.
Att medmänskligheten vinner mark.
För mig personligen: Ett år med mer energi.
 
Vad vill du göra annorlunda nästa år?
Jag vill försöka variera min lediga tid bättre, ge mig tid till böcker, sudoko, spel och promenader t.ex. 
 
 
 
 
  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0