Lördag

Nu har vädret hyfsat till sig och varit promenaddugligt, men det gällde att passa på för nu har snön börjat dala igen och imorgon väntas slask tror jag. Skönt att hinna med några kilometer i friska luften iallafall!
 
Rörmokaren gjorde tre-fyra timmar i källaren och nu ska allt vara i ordning igen. En full billast till tippen med fuktskadade saker blev det, mest kartonger (Av någon outgrundlig orsak har vi - hade vi - mängder och åter mängder med tomma kartonger i källlaren. Kanske hade vi svårt att tro att vi inte skulle behöva dem snart igen när vi tömt dem efter inflyttningen.), böcker och papper. Det var trist att behöva slänga gamla skolkataloger och liknande, men de gick inte ens att ta isär. Kartongerna misstänker jag att vi inte kommer att sakna. För min del var den en lättnad att mina gamla dagböcker inte var helt förstörda. Jag vet inte riktigt vem som ska orka ta sig igenom alltihop - jag skrev i princip varje dag från kanske 9-årsåldern och många år framöver - eller förresten vem som skulle få lov att läsa dem, men någon gång kanske jag själv vill. Det allra hemligaste hamnade dock aldrig i dagböckerna. En viss självbevarelsedrift utvecklar man ju när man har fem syskon. 
 
Vi passade på att gå på bio igår kväll, maken och jag, när samtliga barn ändå var iväg på annat. Det blev en film som heter Dolda tillgångar (Hidden figures) som handlar om tre grymt smarta svarta kvinnor som var med och möjliggjorde de amerikanska rymdfärderna på 60-talet - en inte obetydlig bedrift i amerikanska södern. Den liksom hänger kvar, filmen, så här dagen efter. Roligt med filmer som får en att grubbla vidare på sådant som faktiskt betyder något!
 
Snart är mitt lilla lov slut och jag ska tillbaka i vardagen igen. Jag har faktiskt jobbat en del under lovet också. Jag har hållit på att förbättra en del av mitt undervisningsmaterial när jag har fått stunder över på jobbet, men på sistone har det inte blivit så många sådana tillfällen och jag skulle vilja ha det färdigt när jag får nya elever nästa vecka. Men nu har jag lagt undan jobbdatorn och jobbtankarna och laddar för ytterligare en ledig dag. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0