Förståelse

Jag har upptäckt något stort. Linus på linjen säger faktiskt helt riktiga och någorlunda begripliga ord! Iallafall om man kan italienska. Ja, i ärlighetens namn vet jag ju inte om orden är begripliga eftersom jag inte kan italienska, men det är antagbart. Tänk va', han inte bara låter, han talar också!

 

Varje dag stöter vi på språkproblem i klassrummet. Idag ville någon veta det svenska namnet på en frukt som på arabiska heter "myshmysh". (Stavningen är fullständigt godtycklig och ordet läses helt oarabiskt från vänster till höger.) Det var ett väldigt gissande, beskrivande och lexikonbläddrande innan vi kom fram till att den sökta frukten var aprikos. Innan dess ekade salen av myshmysh. Det lät jätteskojigt, faktiskt.

Det är sannerligen inte lätt, det där med språk. Nog klarar man av Linus på linjen utan att förstå ett spår italienska, men när det kommer till annat än känslor och påtagliga saker som plötsliga stup, räcker det inte längre med bara tonfall och skiftande färger. Tyvärr. Eller inte, kanske, för språk är ändå ett fantastiskt och fascinerande påhitt.

Månne ska jag återkomma till detta en dag när sängen är något mindre lockande...

Kommentarer
Postat av: Marre

Ah, språk är helt fantastiskt, otroligt jättespännande!

2009-04-24 @ 07:38:35
Postat av: mozter

Åh, jag trodde det var persika!

2009-04-24 @ 19:23:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0