Tid

Ett experiment pågår. Min världsomvälvande teori är att saker som får ta tid ger en större upplevelse. Sålunda har jag sett Stolthet och fördom - både filmen (2h 2min) och tv-serien (5h 27min) - och ska nu ge mig i kast med att läsa boken igen. Hur lång tid det tar vet jag inte, men jag läser på engelska, så det är inte otroligt att det bräcker tv-serien. Frågan lyder: Vilken är bäst? Det finns förstås andra saker som spelar in än tidsåtgången - fotot i filmen är t.ex. fantastiskt, vilket man näppeligen kan säga om det i varken tv-serien eller boken - men sådana parametrar gör bara det hela mer spännande.

Jag tycker att det är lite besvärligt att så mycket ska gå fort, fastän jag själv är en ganska hastig människa (möjligen beroende på vem man jämför med). T.ex. tror jag stenhårt på att allt äkta lärande måste få ta tid. Tyvärr ser inte skolan ut så idag, möjligen bortsett från på folkhögskolor, men t.o.m. på dem ruckar man på sådana principer på de allmänna linjerna till förmån för kursplansanpassningar. Trist, och en förlust för lärandet!

Nåväl, nu ska här grävas reda på Pride and prejudice i bokhyllan, så återkommer jag med rapport om några försjunkna bussresor!

Kommentarer
Postat av: Mia

Oh, vilken svår fråga... vilken är bäst!?! Som sagt, filmen är vacker, men stämmer inte helt överens med boken. Serien har framförallt en under Mr Darcy i Colin Firth!!! och stämmer nästan ordagrannt överens med boken. Boken är ju också underbar. Svårt och omöjligt val!!! Filmen kan man ju titta på när man inte har så mycket tid, och serien när man har mycket tid och boken likaså...

Ha ha, vad jag svamlar=)

kram

2009-08-31 @ 19:35:30
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/
Postat av: E-K

Men jag håller med dig! Bok-troheten & Colin Firth är liksom grejen... Och så gillar jag att Lizzie inte är så flamsig i tv-serien.

2009-08-31 @ 20:07:39
Postat av: Bonnfrua

Hmmmm, jag har inte sett filmen men väl TV-serien, ett antal gånger! Både textad och otextad. Det som stör mig med den svenska översättningen är att det är "nutidsspråk" och inte "So I shall indeed". Boken är det länge sedan jag läste, en viss lillasyster (läs Mia) har lagt beslag på den! :-) Men alltså, Mr Darcy när han kommer upp efter sin simtur...



2009-09-01 @ 19:40:30
URL: http://bonnfrua.blogspot.se
Postat av: Marre

Måste bara fråga, var fick du tag på BBC-serien? Tänkte att jag lika kunde köra samma projekt som du ;P Har ju i alla fall läst boken nu...

2009-10-03 @ 22:46:01
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0