Buss

I helgen ändrades busstidtabellerna. Om jag har fattat rätt beror det på att hela EU:s bussnät ska synkroniseras, vilket jag tillåter mig tycka är ett vansinnesprojekt. Men för den som regelbundet åker från Kinnarumma till Nice, kan det förstås vara skönt att väntetiderna vid de olika bytena blir kortare. Nåväl, det fantastiska är att min morgonbuss inte tycks ha behövt ändra en enda tid, såvitt jag kunnat se. Kanske är det så att resten av Europa har fått anpassa sig efter busstiderna till Ulricehamn? Tja, varför inte. Någonstans måste man ju ta avstamp, och värre platser än Ulricehamn finns det bestämt.

Ändå, fast busstiderna inte ändrats, missade jag bussen idag. Jag var inte ens sen. Min klocka, min mobil och stationsklockan visade enhetligt att bussen borde stå kvar ett par minuter till och invänta mig, när den istället lämnade stationen. Jag såg när det hände, men brydde mig inte om att springa, eftersom jag ju visste att det inte var avgångstid och inte ville flänga fram över centralen helt i onödan. Bussen skulle säkert bara rulla fram ett par meter, tänkte jag, och strosade vidare. Jo, pyttsan! Nästa buss gick en halvtimma senare, så det blev inte så lång väntetid, men ändå tillräckligt för att maken skulle bli sen till sitt jobb och fick ställa in ett inbokat möte. (Vi har lite knappa marginaler, jag vet, men det är svårt att få ihop det på annat sätt.)

Vore inte det en reform att eftersträva: bussklockor som går rätt? Bit i den, Bryssel!

Kommentarer
Postat av: Annika

Men vad tråkigt att stå en halvtimme i onödan på stationen. För min egen del kan klocka, buss och EU stämma och jag är ändå i sista sekunden och får ta bilen för att komma ikapp bussen vid Maxi. Det där med "ha det så bra" har jag lärt mig, men att hälsa vad är poängen med det?? -Hälsa din gamla faster som jag aldrig sett (jo det har jag ju förresten), blir hon glad av det eller är det bara en artighetsgrej?

Men du, ha det så bra och hälsa familjen ;D

2009-12-15 @ 17:39:05
URL: http://mammamargit.blogg.se/
Postat av: Richard

Törs nästan garantera att bussklockan går rätt, den uppdateras regelbundet mot något sorts "atomur" i Schweiz. Men vad hjälper det om chauffören inte tittar på den eller kollar "körspecen" ordentligt utan kanske tittar på sitt eget armbandsur eller helt enkelt bara åker när han/hon tycker att det känns "lagom"... Det är tyvärr inte alla chaufförer som fattat att avgångstiden oftast är viktigare än ankomsttiden... Full förståelse för irritationen! /Kusin busschaffis

2009-12-16 @ 20:47:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0