Pastorsfru

Liksom åtminstone ett par av er som läser min blogg är jag pastorsfru. Ni känner nog igen er i följande. 
Idag, dagen innan maken predikar, innebär pastorsfruskapet att jag får passa på att ta en stund vid datorn när han för en kort stund lämnar skrivandet, läsandet & tänkandet vid denna plats. Orsaken till att han flyttat sig är att han läser godnattsaga för barnen - vilket, också det beroende på arbetet, inte har varit möjligt för honom på några dagar. Jobbar man i ett sammanhang där de andra engagerade lägger sin fritid, är det ännasom svårt att undvika kvälls- och helgarbete. Åtminstone om man vill träffa dem man är anställd av och för, och det känns ju som en rätt viktig grej att göra... Så för den som sätter högt värde vid stillsamma hemmakvällar i familjens hägn är inte pastorsyrket att rekommendera. Å andra sidan är det inte fy skam med lediga måndagar och ett visst mått av flexibilitet, som t.ex. möjliggör lämning och hämtning av barnen i princip varje dag. En annan positiv liten detalj(?) är förstås att man får jobba med livets mest centrala frågor...  

Att vara pastorsfru har för mig kommit att betyda att jag samtidigt står mitt i "gröten" och ändå vid sidan av. Jag vet att det inte gäller för alla, men jag har inte kommit underfund med hur man får ihop småbarnstiden med att båda föräldrar har engagemang som sammanfaller tidsmässigt. Möjligen kan det vara en bekväm ursäkt, eftersom jag sällan lider av att stå just vid sidan av. Sidan av är, anser jag, en underskattad plats. 


Ta inte mina ord för absoluta sanningar, djupt genomtänkta. Redan innan jag publicerar detta funderar jag på ifall jag står för det. Det är snarare tankar från "toppen av mitt huvud" (för att vara svengelsk) och som jag misstänker att jag kommer få orsak att revidera. 

För övrigt är det banan&choklad-kaka som gäller ikväll.


Kommentarer
Postat av: mozter

"Sidan av" är lätt bästa platsen. Konstigt att inte trängseln är större. Men det blir det väl framöver. Nu när du mitt på nätet offentliggjort denna, tills nu, väl förborgade hemlighet.

2009-06-06 @ 22:34:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0