Latent

Tänk vad man vet saker som man inte vet att man vet!
Denna veckan ställdes jag inför frågan om varför det man kan köpa i affärer inte heter gods, vilket det utrikiska lexikonet förordade, utan varor. Efter en stunds intensivt grubblande - försök själv, det är inte så lätt, faktiskt - kom jag fram till att gods är saker som transporteras. Och mycket riktigt, SAOL gav samma besked. Jag hade ingen aning om att jag hade denna kunskap! Vad jag kan minnas har jag aldrig någonsin ens behövt fundera på vad en vara är.

Det allra svåraste är dock att förklara de alldagliga och självklara orden: samtidigt, göra, min, väder, mörk... Ord som man själv är fullständigt på det klara med vad de betyder, men som är i det närmaste omöjliga att göra begripliga för den som kan så lite svenska att den inte redan behärskar just dessa ord.

Jag är så tacksam för att jag inte är utslängd i en situation där jag varje dag måste anstränga mig till det yttersta för att dechiffrera minsta lilla budskap, och för att jag kan samtala om ting bortom det konkreta och dagsaktuella.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0