Helg

Så skönt det kan vara med helg! Jag börjar bli härdad som pastorsfru, och förmår därför att njuta någotsånär av min ledighet trots att maken just nu är iväg och predikar för tredje gången den här helgen. Det är annars lätt att dras med i stressen, men eftersom förståndet säger att inget blir bättre av att jag också är trött, har jag unnat mig läsning på sängen en lååång stund på eftermiddagen. Skönt! Och imorgon, när jag jobbar, får maken göra det jag gör idag. Det är ingen idé att ta ut stressen i förväg; den kommer ändå tids nog. (Tänker jag, och försöker jag leva efter. Inte så lätt, tyvärr.)

Vi var på byns second hand-affär igår. I vanliga fall brukar resultatet av ett sådant besök vara en bunt böcker till pappa, ett par gosedjur och några märkliga prydnadssaker till barnen och ibland - men inte alltid - en burk till mamma. Men igår var jag på hugget och kom hem med, förutom ovannämnda saker
- en helfigursspegel. Jag har saknat en de senaste 13 åren, så det var på tiden. Den andas lite 70-tal, men det gör inte så mycket tycker jag, och den passar in i hopplocksandan i vårt hem.
- två stora rottingkorgar till flickornas gosedjur. Hittills har sängar och banankartonger använts för förvaring, men det här är mer dekorativt, och mellantösen tyckte det var skönt att ha plats med benen i sängen...
- tre böcker i Lotta-serien. Gamla hederliga Wahlströms flickböcker - jag började samla för säkert 20 år sedan, och har lite svårt att sluta. Försöker få maken med på att det skulle vara klädsamt med ett hyllplan i mörkt trä i sängkammaren, vigt åt min samling. Det har inte gått igenom än. Det är för övrigt dessa böcker jag läst i eftermiddag. Förutsägbara, tämligen odramatiska, sedesamma och ytterst vilsamma.
- en gammal nappflaska i glas, att användas till vas eller bara som prydnad i sig själv.
Och en burk då, men bara en.

Och igår, när ugnen ändå var varm efter ugnspannkakemiddag, passade jag på att baka kladdkaka. Jag har kommit på ett par olika knep för att piffa till den lite, men jag känner mig en smula ogin, och behåller mina knep för mig själv - ett tag iallafall. Men god blev den, och den är inte slut än. Så jag har det ganska bra!


Kommentarer
Postat av: Marre

Vill se bilder på dina fynd! :)

2009-11-23 @ 10:39:34
URL: http://arinya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0