Djur

Hon som nyss lärt sig läsa, har ägnat ett par kvällar åt en bok från min barndom: Jag vill också gå i skolan (Astrid Lindgren, förstås). Om jag vore författare idag, skulle jag skriva en bok som hette Jag vill också gå i ide. Fatta - att bara vräka i sig fet mat och sedan sova igenom mörkrets och köldens tid, för att sedan vakna utvilad och slank mitt i kvittrande vår. Skulle man tvingas att bli ett djur, då låge allt björnen bra till. På andra plats kommer katten, insåg jag häromdagen när jag var ute i sensommarvärmen. I ett lätt ovårdat hörn av en trädgård, hade en katt lagt sig sådär avslappnat, hopkrullat på rygg som bara katter kan, och sov i solen. Jag, som var på väg hem från jobbet, kände att det kanske inte vore så tokigt med nattskift ändå. Att få det nödvändiga undanstökat när världen utanför ändå inte lockar, och sedan lägga sig i solen och bara njuta... Dessutom skulle det vara intressant att vara kattlikt nonchalant självsäker som omväxling.

Men det duger att vara jag med. Jag sover också en hel del.


Kommentarer
Postat av: Marie Breskic

Hmm. Eller vakna utsvulten och yrvaken och vara tvungen att leta och jaga för att kanske fånga något ätbart. Eller få mask i magen, som en katt. Har man stirrat ett gäng krälande kattmagmaskar i ögonen vill man inte bli en katt. (Okej, de hade inga ögon, men de krälade och gjorde något mer som var äckligt, men jag säger inte vad av respekt för läsares eventuella matlust och kattkärlek).

2009-09-16 @ 14:59:25
URL: http://mariebreskic.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0