Kakor

Måhända finns det en eller annan mamma som känner igen sig i känslan jag har - att man alltför sällan gör saker i barnens takt, på deras villkor. Idag har jag försökt göra bot och bättring, genom att baka tillsammans med barnen. Var och en av dem fick välja sin favoritkaka, och sedan bakade jag den med dem. Eftersom de går i sin moders fotspår, blev det två kladdkakor, och (med viss påhejning av fadern) en dajmkaka. Fördelen med att göra på det viset, är att alla får göra allt - välja, hjälpa till och slicka skålar. Och dessutom får jag ägna mig åt ett av mina största intressen - kakor...

Maken gjorde dock en poäng av att läsa en TT-notis högt för mig i morse:

Farligaste fikakakan funnen.
Efter ingående studier har forskningsföretaget Mindlab International
äntligen kunnat klarlägga vilken kaka som är Storbritanniens farligaste,
rapporterar Londontidningen Telegraph. Och den allra värsta är
dubbelkexet med vaniljkräm. Omrkring 25 miljoner vuxna britter har
enligt rapporten skadats i kakrelaterade olyckor under fikaraster, och
minst 500 har tvingats uppsöka sjukhus. Hotbilden är inte sällan lömsk,
skriver Telegraph. Somliga har skållats av heta drycker då de doppat sin
kaka eller försökt fiska upp resterna av den ur koppen, andra har råkat
peta sig i ögat med bakverket eller ramlat av stolen då de sträckt sig efter
kakburken. Av de 15 riskabla kaktyper som Mindlab skärskådat hamnade
alltså vaniljkrämskakan i topp som den farligaste. Tvåa kom den vanliga
lilla rundkakan och tredjeplatsen intogs av en avlång, chokladtäckt
småkaka. (TT)


Observera att kladdkakan överhuvudtaget inte nämns. Än kan jag äta lugnt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0