Nattgrubbel

Men nu, nu finns det så mycket att fundera på så att jag sover lite dåligt på nätterna. Lite jobbgrejer (jag håller tydligen på att värma upp inför terminsstart på tisdag); beslut att vrida och vända på; saker kring barnen som behöver ordnas, och förresten hur de mår i största allmänhet och, varför inte, hur det ska gå för dem i livet; när i hela världen vi ska komma oss för att köra iväg det gamla kylskåpet som står i källaren... På natten är inget för litet eller stort att grubbla över timma ut och timma in!

Förra läsåret fick jag lite för många nattliga grubbeltimmar, så jag satte in moteld så snart jag kände att det var på gång att börja mala i huvudet. Metoden var enkel: välj någonting (sång, bilmärke, stad, blomma, godis...) och tänk ut en sådan på varje bokstav i alfabetet. (All you need is love, Blinka lilla stjärna där, Come and go with me, etc.) Koncentrera dig fullständigt, så att du inte kan tänka på vad det nu är som kan komma att hålla dig vaken. Det har funkat bra många gånger, men nu börjar jag få lite svårt att hitta fokus.

Vad gör du för att inte fastna i sömntjuvande tankar? Tips emottages tacksamt!
 

Kommentarer
Postat av: Annika

Lyssnar på ljudbok eller rabblar alla kusinbarns namn (har aldrig lyckats). Helt oartigt har jag också en tendens att somna ifrån Gud så att be funkar också.
Känner igen mig allt för väl, särskilt vid 5-tiden.

2012-08-05 @ 07:45:07
Postat av: Bonnfrua

Jag brukar "hota mig själv" med den aldrig krympande högen av stryktvätt. Om jga inte somnat före kl x så måste jag gå ner och stryka. Funkar utmärkt!!! För finns det nåt så tråkigt som en strykhög???

2012-08-10 @ 11:35:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0