Morgonluft

Minns ni Per-Erik Hallins insats i Melodifestivalen 1985? Morgonluft hette sången, och kom att bli en innelåt i ett antal frikyrkliga ungdomskörer. Min med, och jag har således skavt på både melodi, stämmor och text. Litegrann har jag förundrats över att den fick ett så'nt genomslag i kyrkor runtom i landet - visst, herr Hallin var ju kristen och sjöng gospel tillsammans med Carola och allting, men den handlade ju inte om något annat än att folk sjöng tillsammans. Tyckte jag. 

Så idag var det dags igen. Ihop med predikan spelades Morgonluft med tillhörande bildspel (maken hade snickrat ihop ett, kanske kommer det på youtube snart och då kan jag länka). Till frasen: 
"Jo, om du lyfter upp din blick bort mot kullen mitt i byn
ser du ett gammalt torn som alltid sträckt sig emot skyn"
visades en bild av ett kyrktorn, och plötsligt förstod jag hela sången.

Den bild jag har sett i mitt huvud har sett ut så här:

...och då betyder texten typ ingenting. Alla går till ett torn och där sjunger de. 

Om det däremot handlar om att folk plötsligt börjar strömma mot kyrkan och att alla får vara med i det som händer där - japp, då kan man förstå populariteten... En aha-upplevelse och ett gott skratt blev en oväntad bonus i dagens gudstjänst! 

För dig som inte nött in texten i ungdomskörssammanhang, här kommer texten:

Häromdagen hade jag en märklig dröm:

Genom staden ringla' det en ständig ström
av människor som var på väg
och gick med raska steg.

Dom vandra' framåt fastän gatan den var trång
men långt där borta hördes det en mäktig sång
så jag sprang fram och fråga':
Vad är det som är på gång?

Jo, om du lyfter upp din blick
bort mot kullen mitt i byn,
ser du ett gammalt torn
som alltid sträckt sig emot skyn.
Men där har varit torrt och tomt i många år
men nu har nånting hänt, ja det är visst redan vår!

Jag tog och rusa' dit och mot mig
strömmade en ljuv musik.
Där var en salig blandning
av människor och färg och folk som var enorm.
Där fanns en rockgrupp och blåset ifrån frälsis sjunde kår.
Jag såg en punkfrisyr och tanter med knutar i sitt hår.
Och alla klämde i för fosterland och kungars kung
och taket lyfte sig
när både gammal och ung sjöng med.

Jag hade aldrig hört dess like förr.
Det var det vackraste som rört mitt hjärtas dörr,
och hela stället gunga' så jag fick lust att sjunga med.

Säg får jag sjunga med?
Ja, visst får du sjunga med i vår kör
för här är ingen enda utanför.
Äntligen har gospelmusiken brakat lös,
kom med och ös!

Tala om i alla stugor, ropa ut på stadens torg
ifrån Treriksröset ända ner till Trelleborg,
säg att det som hänt är vad vi alla väntat på,
nu har vi kommit loss så öppna varje lås.

Jag tror jag börjar vädra morgonluft!
Här finns en glädje som trotsar allt förnuft,
en mäktig vind som blåser stark och värmer frusen mark,
en mäktig vind som blåser stark och värmer frusen mark.

Kommentarer
Postat av: Maken

Länken:

http://www.youtube.com/watch?v=2atSu_zQ0ik

2012-01-22 @ 21:32:07
Postat av: Pastorsfrun

Snyggt!!

2012-01-24 @ 16:03:04
URL: http://pastorsfrun.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0