Åskådare

Idag har jag sett saker hända för andra människor.

Tvärs över gatan har ett uthus brunnit ner inatt. Jag vaknade till en lätt branddoft och när jag hämtade tidningen skvallrade en brandbil om vad som stod på. Behändigt nog ligger brandstationen bara några hus längre ner på gatan, så de hade dragit en slang direkt från stationen upp till huset istället för att köra ut massor bilar. Tack och lov blev ingen skadad i branden, men saker blev förstörda och bara känslan... Det är förstås obehagligt för de drabbade!

Grannarna åt ett annat håll har haft visning på sitt hus idag. Mycket folk var här och tittade, för huset är väldigt charmigt. Skönt att det inte är vi som ska sälja och flytta - att flytta är bland det värsta jag vet! Naturligtvis har jag gluttat bakom gardinen och funderat på vem som kan komma att bli våra nya grannar. Jag valde ut ett par favoriter också. Det kan ju vara bra att vara förberedd om någon skulle fråga mig om vem som ska få köpa huset...

En stund av arbetsdagen ägnades åt att vakta på nationella prov/slutprov i matematik. Om jag hade varit lite oproffsig skulle jag tagit upp mobilen och fotat aulan; rad efter rad av nedböjda nackar. Pennor som skrapar, frånvarande klunkar ur vattenflaskor, nervösa blickar på klockan... Själv är jag faktiskt smått förtjust i att skriva prov (dock uppskattar jag inte tiden före provskrivandet), men jag har förstått att jag är något av en raritet i det avseendet.

Så idag har jag flutit fram mittemellan saker som händer andra människor.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0