Stress

Det är mycket nu med jobb och sådär, för både maken och mig. Jag är lite stressad mest hela tiden, och det gör mig inte produktiv. Jag blir aningens överväldigad av allt som ska fixas, och ibland baxnar jag inför alla krav. Det är väl inget unikt, precis. Om man undrar varför man är trött, kan man bara lista så'nt man borde så blir det ganska tydligt. Se själv!
 
Jobbet tar ju sin tid och kraft oavsett vad man gör där. Hemma ska det lagas mat, diskas, tvättas (det är det jag struntar i just nu), städas, vattnas blommor, underhållas och repareras, handlas, sopsorteras osv. Man ska gärna spara pengar, men man ska helst köpa ekologiskt och närodlat också. Barnen ska göra läxor, ha lagom stora, rena och hela kläder för alla väder, sporta, vila, ha presenter till alla kalas de blir bjudna på, städa sina rum, gärna hjälpa till med hushållsarbetet, lämna sina biblioteksböcker i tid osv. Äktenskapet ska vårdas. Man ska delta i "kvällar" av olika slag i idrottsföreningar, kyrkan, barnens klasser och kanske något annat. Man ska hålla kontakten med folk. Och man borde verkligen, verkligen klippa gräset en sista gång innan snön kommer!
 
Mycket av allt det där vill jag absolut göra och det mesta är inget lidande i sig (även om jag ärligt talat tycker att gräsklippningen och idrottsföreningsaktiviteterna är rättså plågsamma), men när det blir så mycket fungerar det faktiskt inte. Det bara snurrar av "borde, behöver, måste" när jag egentligen bara vill krypa upp i soffan med en filt och en mugg varm choklad. Ganska ofta gör jag det också, och dessutom strejkar jag lite stillsamt genom att inte plantera om mina blommor annat än i undantagsfall, och genom att bara stryka i nödfall - och absolut inte jeans eller t-shirts! Men ändå, när jag sitter där och värmer händerna på min chokladmugg, så vet jag att det finns så'nt som i den stunden inte blir gjort. 
 
En bra lösning lär vara att prioritera. Ha! Ha!
En annan lösning är kanske att bli positiv och tycka att allt är roligt.
En tredje kan vara att skylla humöret på PMS. 
Förslag på en fjärde, någon?
 

Kommentarer
Postat av: Pastorsfrun

Inget förslag på fjärde, men jag tycker du gör helt rätt i att ta ditt soffhörn och muggen med choklad! Man måste vila och det behöver ju prioriteras i all vardagsstress... Hjärnan orkar inte nyproducera stresshormonet som behövs för att kunna stressa om man stressar för mycket och då blir man till slut deprimerad/utmattad. Så fortsätt med vilan och gör bara det viktigaste. Visst låter jag klok;)? Lätt att säga, svårt att göra...
Kramar Mia

2012-10-11 @ 18:38:40
URL: http://Pastorsfrun.blogg.se
Postat av: mozter

Kanske räkna på, fundera och kolla om det skulle gå att jobba lite mindre? En ledig vardag i veckan?? (Om du redan har det, så kanske det är två du behöver...) Ta hand om dej!

2012-10-15 @ 07:54:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0