Uppfinningar

Jag har inte huvudvärk idag heller, så nu börjar jag tro på förbättring. Annars hade jag laddat för att ringa vårdcentralen idag - det är bara det där med deras system att ta numret och ringa upp efter en stund... När man är hemma fungerar det bra, men när man är på jobbet och har lektioner i tid och otid, passar det sådär. Det känns inte helt hundra att ha med mobilen in i klassrummet när man dagligen säger till elever att stänga av ljudet på sina. Men det löste ju sig själv, på bästa möjliga sätt!
 
Egentligen tycker jag att det är rätt smart uttänkt, det där systemet. Man slipper sitta i telefonkö, och de ringer oftast upp nästan precis när de sagt att de ska ringa. Själv är jag inte jättebra på att komma på nya, otraditionella lösningar - eller ens att komma på att det finns nya lösningar att komma på - så det fascinerar mig när sådana där enkla men funktionella idéer plötsligt dyker upp. Ta till exempel den första läraren som fick för sig att möblera om sitt klassrum från de vanliga raderna. Själv skulle jag bara kört på, möjligen funderat på vem som skulle sitta i vilken bänk, trots att det knappast är någon skapelseordning att kunskap förmedlas till människor i parallella rader. Eller den person som fick för sig att måla väggarna i ett rum i olika färger. Men, hallå, liksom! Men nu när andra har kommit på det möblerar jag i hästsko och målar fondväggar så det står härliga till. Eller nåja. Men en fondvägg har vi iallafall. 
 
Nej, jag är ingen uppfinnartyp, precis. Min bästa snilleblixt kan ha varit när jag kom på att jag kunde klippa av själva foten från mina stödstrumpor och bara använda ben-biten. (Det är ändå den som gör att jag inte får ont, och nu slipper jag frysa om foten för att jag knappt får någon cirkulation i den.) Ganska smart, eller? Bara rationellt, kanske. Hursomhelst tog det mig ett bra tag att komma på det. Så det är tur att det finns andra sorters människor i världen, så jag till exempel slipper sitta i telefonkö. Eller hade sluppit om jag nu hade behövt ringa idag, och det behövde jag ju inte. Och så hade det ju inte passat eftersom jag hade lektioner. Men iallafall! Tur är det. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0