Femte sjukan

Jag är med barnsjukdom. Femte sjukan heter den, och jag hade inte hört talas om den förrän en av Lillans fröknar påpekade att dotterns väldigt rosiga kinder kunde vara ett tecken på just femte sjukan. Vi hade undrat lite över de där kinderna, för visserligen hade hon varit ute i solen (det ser ut som soleksem), men hon kände inget själv och riktigt så mycket tar ju inte solen i början av maj. Hursomhelst kommer det tydligen epidemier med femte sjukan med tre till sex års mellanrum, och just nu är det många som har den på skolan.
 
På 1177.se finns det bra information, och när vi läste den var det mer än bara de röda kinderna som fick sin förklaring. Inte just för Lillans del, faktiskt, men för min och makens. Under den 2-3 veckors långa inkubationstiden kan man ha en lätt sjukdomskänsla, feber och magproblem. Check, check och check. Sedan drabbas barn så att skinnet blir rött och kliar - check dottern och mig. Vuxna får ofta ledproblem - sedärja. Maken hade redan varit i kontakt med vården, för han fick plötsligt väldigt ont i knäna, och sedan har det fyllt på med värk i flera andra leder. Han ska till vårdcentralen om ett par dagar, och då får vi se om de håller med om femte sjukan. Min rodnad och klåda gick över under dagen igår, men idag har jag stolligt ont i handleder, knän, ryggslut, nacke etc. Jag har tagit en Ipren nu, så att jag ska kunna duscha om en stund... Smittar gör det, men mest innan symptomen kommer, så att jag och flickan är hemma idag beror snarast på omsorg om oss själva. 
 
Vad skönt ändå, när man hittar en förklaring på flera märkliga symptom man gått och funderat på! Jag var orolig för allergi, reumatism och det ena med det andra. Nu är det "bara" en vanlig barnsjukdom, som snart kommer ha passerat och som vi blir immuna mot automatiskt. Skönt är det också att lilltösen inte lider alls. Hon har faktiskt lite svårt att förstå att hon är sjuk - hon är ju bara lite flammig och det kliar inte alls mycket.
 
Ursäkta om vi har smittat någon! Vi hade ingen aning. Sjukdomen är dock inte farlig normalt sett, men är du gravid eller har en blodsjukdom bör du uppsöka vård. 
 
(Sedär vad man lär sig av nätet ibland!)

Kommentarer
Postat av: Pastorsfrun

Aldrig hört talas om... Kommer din huvudvärk från den oxå? Skönt att få veta vad det beror på. Konstiga saker det finns. Krya på er! Kram

Svar: Jag vet inte om huvudvärken hör ihop med det där, men visst låter det troligt?
Emmakaka

2013-05-05 @ 17:38:47
URL: http://Http://pastorsfrun.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0