2014

Jag tänkte försöka mig på en liten årskrönika, men jag har slarvat med både blogg och dagbok under det gångna året, så vi får se... 
 
Januari
Efter ett lugnt avslut på julledigheten, drog jobb och skola igång med full intensitet. Besiktning av bilen, tandläkarbesök, utvecklingssamtal, pastorskonferens i Stockholm och annat höll oss pigga och alerta...
 
En bild på sonen i nyårsstass får illustrera januari. 
 
Februari

I februari testade jag något så ovanligt som att vara ensam hemma. Resten av familjen försvann på sportlovsläger, men jag kände att jag verkligen behövde vila och avböjde erbjudanden om att följa med. Och lägerfararna klarade sig alldeles utmärkt utan mig! En del av min ensamma tid ägnade jag förstås åt tråkiga nyttigheter (storstädning av skafferi, urfrostning av frys etc), för så'n är jag ibland, men jag passade också på att göra så'nt som det mest är jag som tycker om: äta broccoli flera dagar i rad och gå på Ge-Kås till exempel. Åkte skidor utför Ulricehamns svindlande backar gjorde jag med, och det var läskigt. Sedan, när jag började jobba igen, tog vi med eleverna ut i längdskidspåren, och det var inte läskigt men väldigt roligt. 
 
Mars

Lillan blev av med tandställningen (jag är rättså säker på att det var i mars) över två år efter proceduren med att få ner framtänderna tog sin början. 
 
Sonen hade praktik på en restaruang och trivdes helt oväntat bra med det.
 
 
Mellan fyllde tretton år, och det firade vi i trädgården en härlig vårdag. 
 
Och så satte vi upp musikalen igen - massa jobb, men å, vad roligt!
På nedre bilden säljer jag galna äventyr: Björnbrottning, utslungning ur flygplan inuti en gigantisk studsboll och befolkningsresa till Jupiter bl.a.
 
April

Mellan tog hål i öronen, och det var minsann inte särskilt smidigt. Dels tyckte hon att det var oerhört skrämmande, och dels fick det ena hålet göras om. Men hon ville ha hålen, och nu är hon nöjd. 
Svullna ögon precis efter avslutad pärs. 
 
Vi hade påsklov, och det minns jag faktiskt inget av. Jag gissar att det var skönt! En ny spis inköptes, och den är vi så nöjda med så. I slutet gick det inte att veta hur varm den gamla ugnen var, så man fick gissa sig fram. Det gick ganska bra, faktiskt, men kändes ändå inte hållbart. 
'
Det blev vår!
 
En dag tvingade vi med barnen på utflykt till Naturhistoriska och Slottsskogen, och det blev en rikigt lyckad
dag. En stackars förskrämd uggla kanske kan fungera som någon slags illustration...
 
Maj

Det var härlig försommar, vi röstade i EU-valet och det var vårmarknad i vår lilla stad. 
 
Jag gick en jobbkurs, Flippat klassrum, som bl.a. resulterade i denna mycket exalterande film. 
Jag är lite stolt över den, för den har fått över 2000 klickningar på youtube. 
(Betänk att jag har nybörjare i svenska. Verkligen nybörjare. Jag måste prata långsamt och använda samma vokabulär hela tiden. Välkommen till min vardag, hehe!)
 
Juni

Jag hade tidig semester i år - faktiskt lite för tidig för min smak - så juni är en härlig semesterblurr.
 
Stora gossen konfirmerades. Kan inte begripa att jag inte har kort på honom i riktiga byxor och pikétröja, men så är det. Här kommer iallafall en bild från deras hajk
 
Vi var förstås på Nyhem någon dag, och Lillan och maken var på läger. 
 
Och så Liseberg med nästan hela min stora familj: 
 
Juli

Vi åkte en sväng till svärfar i Landskrona, där jag blev väldigt besegrad i minigolf. Sedan drog vi vidare till Gullbrannafestivalen. Det var musik, väääääärme och havsbad för hela slanten. 
 
Sedan åkte vi hem och firade den stora och den lilla, 15 resp. 11 år. 
 
 
Så drog vi till svärmor i Söderköping, träffade släkten, åt glass och tog det lugnt på landet. Allt enligt tradition, och som vanligt väldigt skönt. 
Haha, förlåt Mia!
 
 
 
Mina sista semesterdagar var vi på Rörö. Det var så galet varmt att vi bara slappade.
 
 
Sedan, när jag började jobba igen, åkte tonåringarna på läger och Lillan till farmor. Och sedan var juli till ända. Jag måste säga att vi hade en ganska fantastisk sommar i år!
 
Förresten tror jag att vi var på Skara sommarland i juli också, men jag vet inte riktigt när vi hann med det. Någon gång under sommaren var vi iallafall där, och vattenparken var mycket uppskattad av barnen!
 
Augusti
 
Så småningom kom alla igång. Mest nytt var det förstås för Mellan, som började högstadiet. Ny klass, nya lokaler och nya lärare. 
 
Vi var på bröllop i livrustkammaren också; det var en upplevelse!
 
September
 
Klämde in ett bröllop helgen efter också, på andra sidan Sverige i mysiga, vackra Klädesholmen. 
Jag älskar hur allt liksom går i pastell och mjukaste grå-blå på Västkusten!
 
Min mycket intensiva jobbhöst hade kommit upp i fart i september, och det är lite svårt att minnas att jag gjort annat än att jobba. Men det var ju val, förstås. Och vi firade vår 17-åriga bröllopsdag på en restaurang som var så fin och tjusig att jag inte alls passade in, utan blev alldeles full i skratt åt nästan allting. Det var mysigt!
 
I slutet av september var det släktträff för makens släkt på Sjöbo-Näs. Ungarna hittade sällskap och levde runt, medan vi vuxna pratade och pratade och pratade, precis som det ska vara. 
 
Oktober

Och dags för makens födelsedag, firad i lugn och ro enär den inte på något sätt gick att betrakta som jämn. Gjorde ett par turer till Ullared, kämpade vidare på jobbet och landade så småningom i en ledig vecka. Är inte ledig på barnens lov det här läsåret, och det känns löjligt på alla möjliga sätt, men jag får inte välja. Någon sorts vila blir det ju ändå. Maken däremot var faktiskt ledig en rätt stor del av oktober, eftersom han hade massa innestående semester. 
 
November

Om sommaren var idyllisk och minnesvärd, var november rena rama tristessen. Grått, mörkt och stressigt. Huvaligen! Tur att den också tog slut, till slut! Men jag var på en väldigt intressant fortbildning om uttalsundervisning, och snart ska jag och en kollega hålla kurs med övriga jobbarkompisar, så ska vi inte se om vi får igång något riktigt bra.
 
December
 
Året har väl inte avslutats idealt, precis, men jag har iallafall fyllt år och det är ju kul!
 
Sedan var det det här med vattenläckan, då. För tillfället är vi utan vatten och med avfuktare. Tre golv behöver bytas, en vägg ... ja, vad man nu gör med väggar. Rivas? Torkas? Vi får väl se. Tur att man är försäkrad iallafall!
 
Och en operation blev det ju också, mitt i julhelgen. Den återhämtar maken sig från och det går bra. Tyvärr dras han med en mycket envis hosta och nedsatt allmäntillstånd, men förhoppningsvis ska det väl också vända. 
 
(Jag har bilder både från sjukhus och byggarbetsplats i mobilen, men orka lägga upp dem! Lita på mig, det kan se roligare ut.) 
 
Maken och tonåringarna kom hem från nyårskonferens idag. Lillan och jag firade in det nya året hemma hos kompisar, med bl.a. trerätters och galenpanna. Mycket trevligt!
 
 
Och därmed var året summerat. Jag jobbar på, sommaren var härlig, julhelgen sög. Barnen växer och det är underbart och lite plågsamt ibland. Om ett tag kommer jag kanske kunna bjuda på före- och efterbilder av vardagsrum, kök och toalett, och då kommer det säkert kännas rättså lyckat på det hela taget. Så livet rullar på!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0