Skåp

I förrgår kom större delen av köksinredningen från Ikea. 
 
Vi har avvaktat med att möblera vardagsrummet fullt ut, så att vi har någonstans att vara när vi skruvar ihop skåpen. Det känns som att vi tänkte rätt...
Många platta paket blir det! Och ett stort fyrkantigt, som innehåller vår fina, fina köksfläkt.
 
Idag har en go' kompis varit här och hjälpt mig att skruva (tusen tack, Christina!), och nu trängs tio köksskåp och två hyllor med soffan och torkställningen i vardagsrummet. Lådor etc är dock kvar att klicka ihop. Att skruva ihop Ikea-skåp passar mig galet mycket bättre än att spackla. Det är inte så svårt och man ser hela tiden sina framsteg. Det känns som att man verkligen får något gjort och det blir dessutom rätt. Min typ av jobb!  
 
Taket i köket är fortfarande inte klart - det är minsann inte särskilt lätt att få det plant! - men det går framåt så sakteliga. Vi har inte heller fått helt klart för oss i vilket skede rörmokare och elektriker vill komma åt att göra det sista - det borde ju vara lättare innan vi sätter upp skåpen än efter, kan man tycka. Tapetsering och sådant får bli efter att köket är på plats. Vad tror ni, kan det hända i veckan som kommer? Jag vet inte, men jag hoppas! Vi har inte fått köksbänken från Ikea heller, men det är utlovat att den ska komma inom några dagar. 
 
Toaletten är så gott som färdig, det saknas "bara" lampor, dörr och badrumsskåp. Jag har kort på den också, men eftersom den snart är helt färdig väntar jag med att lägga ut något. Det känns roligare att visa upp när det är helfärdigt; städat, färgmatchat och inrett.
 
Idag stod jag i vårt blivande kök och filosoferade lite. Jag ställde mig där väggen brukade gå, och tittade på den delen av rummet som var vårt gamla kök. Det är faktiskt helt obegripligt att det har fått plats ett kök där! Jag tror att det nya kommer bli väldigt mycket bättre. Det blir rymligare och mer funktionellt, och fräschare förstås. Och vi kommer inte behöva gå två våningar ner för att hämta saker i frysen - bara en så'n sak! Dessutom är det, trots att jag gnäller och surar just nu, lite roligt att veta hur saker och ting är uppbyggda och ihopsatta, och vad som finns under ytan. 
 
(Notera skillnaden i mitt humör när jag har skruvat skåp jämfört med när jag har spacklat tak. Men men, allt måste ju göras.)
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0