2018

Dags att sammanfatta 2018! Återanvänder UnderbaraClaras frågelista, för den omfattar det mesta. Jag ber om ursäkt om det blir lite gnälligt. Så'na dagar och så'na år har man ibland. 
 
Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Ja. Jag var deltidssjukskriven några veckor och har haft ett antal mer eller mindre smärtsamma läkarbesök. Det var dock ingen större fara med mig och numera mår jag nästan bra. Ser fram emot att bli av med den sista medicinen bara - visserligen hjälper den mot huvudvärken, men biverkningarna är lite tröttsamma. 
 
Jag gick också i samtal hos en terapeut och fick hjälp att tänka. Inte så tokigt. 
 
Genomdrev du någon stor förändring?
Jag kan väl inte precis säga att jag genomdrev de förändringar som blev, men året har definitivt innehållit stora förändringar. Min man jobbar inte längre som pastor och vår son har flyttat hemifrån. Nya rytmer, nya rutiner, nya erfarenheter och så mycket nytt att jag är alldeles trött på nya saker. Lite vardagslunk, tack!
 
Blev någon av dina vänner föräldrar?
Jag blev faster igen, den här gången åt en liten Elsie. Numera är jag moster åt två "barn" (svårt att kalla dem barn längre dock) och faster åt nio. 
 
Datum att minnas från 2018
Äldsta sonens student (som jag ironiskt nog inte minns datumet för) och flytt hemifrån. Lillans konfirmation. Makens avtackningsfest. Och ett par andra grejer som jag sparar för mig själv tills vidare.   
 
 
Dog någon närstående?
Ingen nära släkting, tack och lov! Men en människa som var ett enda stort under, som gav massor av kärlek fastän han själv knappt fått någon under större delen av sitt liv, lämnade ett stort hål efter sig här i Borås. Kennet hette han, och vi minns honom med tacksamhet och glädje. 
 
Vilka länder besökte du?
I våras blev vår lilla familj bjudna på en långhelg i London och det var gott att komma iväg och uppleva saker tillsammans.
 (Fint kort, va?! I kön till perrong 9 3/4.) 
 
På hösten blev vi bjudna på en resa till (galet!), till Mallorca, den här gången med storfamiljen. Det var varmt, fint och roligt. Största barnet kunde tyvärr inte komma från sina studier, och det är mycket märkligt att skapa familjeminnen utan honom. Naturligt för all del, men märkligt. 
 
Bästa köpet?
Öhh... Köp... Kanske det där paret snygga örhängen som jag spanade in i ett skyltfönster men inte köpte för att de var för dyra och sedan hittade i en annan affär för typ en tiondel av priset. (Inga större investeringar i år, med andra ord.)
 
Gjorde något dig riktigt glad?
Familjen.
Släkten.
Folk som hör av sig och är omtänksamma eller gör något lite extra för att visa uppskattning.  
 
Har du saknat något år 2018 som du vill ha 2019?
Jag längtar efter att komma vidare, lägga bakom mig, få ny mening och bättre perspektiv på sådant som har hänt det här året. 
 
Vad önskar du att du hade gjort mer?
Sagt ifrån. Det är jag sannerligen inte så bra på utom när det bara är jag som lyssnar på mig. Fast egentligen håller jag nog på att bättra mig redan. 
 
Vad hade du velat göra mindre?
Oroat mig.  
 
Favoritprogram på TV?
 Äh, TV... Så nittonhundratalet!
 
Bästa boken i år?
Jag minns inte riktigt vad jag har läst. Fortfarande är det mest på sommaren jag har ro att läsa böcker, och inte ens då blir det ofta något särskilt svårsmält.
 
Största musikaliska upptäckten?
Jag har till slut börjat använda Spotify, hehe. Tidigare har jag installerat det, letat efter någon sång, inte hittat den, stört ihjäl mig på att datorn startar Spotify åt mig fastän jag har stängt av det gång på gång och avinstallerat det igen. Men jag lyssnar fortfarande mest på pratradio. Lantzkampen tycker jag ofta är en riktig höjdare (inte minst eftersom domaren är SFI-lärare och grammatiknörd). 
 
Det var roligt att se Wicked när vi var i London också!
 
Största framgången på jobbet 2018?
Större tilltro till min kunskap och erfarenhet. 
 
Störst framgång privat?
Att barnen mår bra. Jo, men faktiskt. Att ett barn har flyttat hemifrån och klarar sig alldeles utmärkt på egen hand - det känns fint. Att barnen har haft roligt med sina kompisar, haft sina egna problem och vågat dela dem med oss och rent allmänt levt på som vanligt fastän vi föräldrar har haft mycket att brottas med - det tycker jag känns skönt. 
 
Största misstaget?
Vad vet jag. Lite förvirrad har jag ju varit. T.ex. glömde jag att betala räkningarna en månad för att vi inte var hemma de datumen jag brukar ta tag i det. Det blev onödigt dyrt med påminnelseavgift på nästan varenda räkning den månaden. Suck!
 
Har du varit gladare eller ledsnare än tidigare år?
Ledsnare. Argare. Mer less.  
 
Vad spenderade du mest pengar på? 
Jag vet inte. Kanske det som kommer på nästa punkt...
 
Något du önskade dig och fick?
En robotgräsklippare! Äntligen!
Sol och värme - så mycket sol och värme!
 
Något du önskade dig men inte fick?
En rättvis lön. Faktiskt! Väldigt materialistiskt kanske, men jag blev rejält nedslagen när det uppdagades hur mycket jag och ett par kollegor som varit anställda ungefär lika länge som jag har halkat efter i förhållande till de nyanställda. Förutom att det skulle sitta fint med lite extra pengar, så handlar det också om att känna att min jobbinsats är viktig och uppskattad. Å andra sidan är mina elever generösa med beröm och tacksamhet, och det är jag glad för.   
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag jobbade bara några timmar, men hann ändå bli firad av kollegorna. Sedan åkte jag hem och fick en skräddarsydd tårta - tårtbottnarna var kladdkakor!! - och fina presenter. 
 
Något som skulle ha gjort året bättre?
Alltså... Jag tycker att det här året har varit riktigt jobbigt och tråkigt, men det finns ändå mycket som har gjort att det inte har blivit ännu värre, om du förstår hur jag menar. Så med de omständigheter som vi haft att rätta oss efter (som jag inte har förklarat och troligtvis inte heller kommer att förklara på bloggen), har vi ändå haft ett skapligt år och det är faktiskt ganska stort. 
 
Vad fick dig att må bra?
Kameran. Med den i handen har jag fängslats av naturens skönhet in i minsta detalj. Så här i efterhand tror jag att det har varit viktigt för mig att få hjälp att se det vackra och vidunderliga i skapelsen just för att må bra; för att känna hopp och lugn. 
 
Här kommer ett litet urval: 
 
 
(Det här är en svamp med mögelsvampar på. Det lärde jag mig när Naturmorgon i P1 svarade på min fråga. Så gick det till när jag blev värlsdberömd!)
 
 
Vem saknade du?
Jag känner mig en aning vilsen vad det gäller församlingstillhörighet och det är en saknad i sig, om inte efter någon speciell person. 
Vilka var de bästa nya människorna du träffade?
Go'a elever. Jag kan vara hur uppgiven och sur som helst innan lektionerna, men i klassrummet lättar det så gott som alltid. Är det ett fantastiskt jobb jag har, eller vad?! 
 
Vad är du mest stolt över?
Vet inte... Men jag fick skriva ett par texter och läsa upp dem på vår julkonsert. Det var roligt! 
 
Vad är din högsta önskan just nu?
Jag fortsätter att önska att vi människor skulle bli bättre att se varandra som människor i första hand. Den växande oviljan att hjälpa utsatta skrämmer mig, och jag tror att den delvis beror på att argumenteringen är så försåtlig att man glömmer just det att det handlar om människor.  
 
Vad vill du göra annorlunda nästa år?
Äta färre kakor. (Sätter i princip inga gränser för mig själv just nu. Det är inte riktigt hållbart.)
Bry mig mindre om vad andra tycker om saker som ändå inte är viktiga. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0