Heja!

Gudstjänst, fotboll, röstning & platsansökningsförfattande - allt det har jag hunnit med idag! OCH jag har sovit middag. Hurra för mig!

Predikan handlade om andliga nådegåvor, vilket passar mig perfekt, eftersom jag har funderat ganska mycket på ämnet en period. Jag gillar när vi kommer ihåg att Gud är Gud och inte bara en väldigt bra människa - att där finns dimensioner som är långt bortom vår begreppsvärld och våra förmågor. Jag kan uppleva gudsglimtar i medmänsklighet, men jag tror inte att gudsnärvaro endast betyder stillhet och värme, utan också utmaning, tjänst och sådant som är vetenskapligt oförklarligt. Som nådegåvorna. Och det är ju så coolt - att Gud har sådana gåvor till varendaste ett av sina barn! Kan man inte längta lite efter att se mer av det?

...skriver jag med en liten oro för att det ska vara rena grekiskan för dig som inte är hemma i pingstspråket... Men tänk dig, utifrån grundförutsättningen att Gud älskar varenda kotte, att han kan ge oss möjligheter att bota sjuka; få kunskap om saker som egentligen ligger bortom det vi kan veta, för att på så sätt kunna hjälpa andra i deras livssituation; tala direkt till Gud om det vi inte ens vet själva att vi behöver osv. Om man inte tycker att alltihop låter helläskigt och skrämmande, torde väl en gemenskap där det är verklighet vara tämligen lockande? En plats där man har världens chans att få stöd och själv få vara till stöd. Som sagt - det kan man (iallafall jag) längta efter att få se mer av.

Sedan var det fotboll, som vi hann till tack vare en viss framförhållning och planering i god tid. Jomen, ibland kan vi också! Matchen gick väl sådär, helt i enlighet hur det går för Sverige i sportsammanhang denna helg, men det är ändå roligt att se att killarna har utvecklats.

På hemvägen från fotbollen åkte vi och röstade, och barnen var med och fostrades förhoppningsvis till medborgare som känner sitt ansvar. Iallafall tyckte det att det var roligt att springa mellan båsen och se när jag och maken smög med valsedlarna för att den andra inte skulle se vad vi röstade på. Det var i och för sig helt i onödan, eftersom vi inte har så svårt att lista ut det efter snart 12 års äktenskap, men det hör liksom till på något vis.

Ikväll är maken på bio och ser en film jag är helt ointresserad av (Terminator), så jag har istället läst ur en av min barndoms favoritböcker för barnen (Tornet på Gebura), och sedan har jag snickrat ihop en platsansökan till ett jobb som jag faktiskt vill ha. Under våren har jag skickat ut platsansökningar till höger och vänster, men få till skolor jag vill jobba på. När jag nu hittade en annons som var intressant på riktigt, lade jag några minuter extra på ansökan dit. Det går ändå ganska snabbt, eftersom jag har sparat gamla ansökningar i datorn och bara behöver gå in och ändra detaljer så att ansökan passar det aktuella jobbet.

Om du är med mig ända hit, kan jag ju belöna dig med att inte ta upp min middagslur i detalj. Men man sover bra till P1, det gör man.


Kommentarer
Postat av: Åsa Kindevåg

Hej Emma!



Hamnade på din blogg via syrrans... Har suttit här och läst från dagens datum (15/7) och hit. Njuter av ditt språk och hur texten (samt innehållet naturligtvis) bara flyter på. Så TACK!

Måste bara kommentera en sak: Visst sover man bäst till P1!

//Åsa

2009-07-15 @ 19:36:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0