Potter

Jag är en av de många som kan fullständigt förlora mig i Harry Potter-böckerna. Det är, har jag insett, inte helt okontroversiellt i kyrkvärlden, eftersom de vimlar av trollkarlar, häxor och diverse hokus-pokus. Eftersom det är en sagovärld, och eftersom trolleriet är helt fritt från riter och tillbedjan av mystiska krafter, ser jag dock inget problem med att läsa böckerna. Har man läst sista boken, kan man rentav få en del väldigt kristna associationer utan att anstränga sig särskilt mycket alls.

Hursomhelst har vi valt att vänta med att låta äldste sonen läsa böckerna, trots att han slukar rejäla luntor, helt enkelt för att det faktiskt blir rättså otäckt och invecklat ibland. Men igår tyckte vi att det var dags, och han började ivrigt. Nu har det gått två dagar, och han är halvvägs igenom tredje boken. Det är roligt att diskutera med honom, och höra vad han tänker och tror! Så skulle det vara alltid - att man läste samma bok som barnen och kunde prata med dem om innehållet. Bortsett från att det är bra att veta vad som fyller barnens tankar, är reflektion tillsammans med andra är ett roligt och givande sätt att växa i sin förståelse av litteraturen.  

SciFi and Fantasy Art Look! A Weasly! by Maria ´Arinya´ Grenlund

En skön bild av en Weasly-tvilling, målad av go'aste Marre. Om du klickar på bilden kommer du till Elfwood, där hon har fler härliga bilder publicerade.

Kommentarer
Postat av: Marre

Jag tolkar det som att han också föll för böckerna :)

2009-09-28 @ 10:12:20
URL: http://arinya.blogg.se/
Postat av: Nezzla

Hej hej =)



Bra uttryckt om Potter! Har märkt att många kristna förkastar dessa böcker pga magin, men jag tycker precis som du, detta är en sagovärd och magin handlar inte om att tillbe mörka krafter. Askungen innehåller ju också magi, likson de flesta disneysagor, så jag undrar ibland vad Potterkritikerna anser om detta. På samma sätt drar jag en gäns när jag upptäcker att jag kommit över fantasy som är mörkt och mycket ockult så att det är psykiskt påfrestande att läsa. Man får ha kristen sunt förnuft när man sållar bland litteraturen =)

2009-10-02 @ 13:14:25
URL: http://nezzla.blogg.se/
Postat av: johanna

Harry Potter är bäst :)

2009-10-02 @ 16:09:03
URL: http://frokenlax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0