Drömmar

Jag har en idé till en bok. En bra idé. Och tusen orsaker till att det inte är särskilt sannolikt att det någonsin blir något. Först kommer de antagliga bristerna på allt möjligt: tid, engagemang, uthållighet, talang, någon som vill publicera... Men det finns fler orsaker som är svåra att vifta bort. Saken är den att jag inte har fantasi nog att snickra ihop en bra story på egen hand, och det jag skulle vilja skriva om vet jag inte tillräckligt om. Därför skulle jag behöva låna en berättelse av en eller flera personer. Och där radar hindren upp sig. För att berätta sin historia, när den innefattar det jag vill skriva om, måste man ta sig igenom många svåra minnen. Hur kan man be någon göra det? Personen har inga garantier. Jag har aldrig skrivit något liknande förut; hur kan han eller hon veta att jag kan förvalta historian? Tänk om jag inte orkar hela vägen! Och om vi skulle komma så långt som till ett färdigt manus, varför skulle något förlag vilja publicera en helt okänd skribent - låt vara att bakgrundsberättelsen är hur viktig som helst? Inte kan man be någon ställa upp på sådana villkor.
 
Sådant funderar jag på ibland. Sedan tänker jag att kanske en dag... Tills dess skriver jag statusar på facebook, protokoll på sammanträden, ett och annat dåligt bearbetat blogginlägg och texter på lätt svenska till mina elever. Det fyller väl någon slags funktion, det med. 

Kommentarer
Postat av: Marie

Du får bestämma dig :) Och om sedan det är så att inget förlag önskar publicera (vilket jag har svårt att tro) så kan du ju faktiskt se till att få den tryckt själv. Det kostar lite, men det kan det vara värt. Jag känner flera som gjort så. Gör't!

2014-04-08 @ 19:21:49
Postat av: mozter

Marie har på pricken rätt. Så är det. Man måste bestämma sig.
Så gör det!
Vad vill du skriva om, förresten??

Svar: Men när det involverar andra...?Jag vill nog inte berätta min idé just nu. Om jag kommer närmare någon gång, kanske. :)
Emmakaka

2014-04-18 @ 09:45:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0