Examensarbete

Jag har, till slut, skickat in ämnet som jag vill skriva om i mitt examensarbete under hösten. Nu är det bara att hoppas att det går igenom och att jag får en bra handledare. Böcker har jag redan en trave att börja forska i, det som saknas nu är tiden. Idén är att jag ska vara ledig från jobbet en dag i veckan, men än så länge finns det ingen som kan ta mina lektioner, så det är lite trångt med lästiden.
 
Det jag tänker skriva om är läsförståelse. Då och då kommer det en eller annan rapport om hur läsförståelsen hos svenska niondeklassare är på stadig nedgång, men i läroplanen lyfts det förstås upp som en viktig kunskap. Min fråga är hur skolan hanterar den klyfta som finns mellan mål och resultat, både på lednings- och lärarnivå. Lite teori kring undervisning i läsförståelse ska jag också klämma in, för det är väl det jag själv kan få praktisk användning för. 
 
Nu väntar jag som sagt på jubel och klartecken för min fantastiska frågeställning, och funderar på vilken bok jag först ska lyfta ur högen. Jag måste nog dessvärre börja med tråkig metod- och intervjuteori, innan jag får ge mig på självaste pedagogiken. Men, men, snart nog är jag klar med det också. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0