2023

Då så, summering av Herrens år 2023 är på gång!

Gjorde du något du aldrig gjort förut?
Jag blev av med min plånbok (körkort och bankkort bl.a.), oklart hur. Det var lite joxigt i ett par veckor innan allt var fixat, men som väl var hann ingen tömma några kort. Det är intressant att se hur man reagerar i en sådan situation och tydligen är svaret i mitt fall: Rätt lugnt. Jag upptäckte att plånboken var borta strax innan vi skulle på en utflykt ihop med några andra. Efter att ha letat grundligt, gett upp och spärrat kortet, kom vi ändå iväg som planerat och jag kunde njuta av dagen. Såhär några månader senare kan jag dock fortfarande komma på mig med att undra vad som hände med plånboken. Tappade jag den eller var det någon som tog den ur min väska?  
 
Genomdrev du någon stor förändring?
Nej, men saker förändras ju. Vi har fått hem en dotter och är nu tre i hushållet igen, till exempel. 
 
Datum att minnas från 2023
Sonen tog examen i juni och gifte sig i augusti, så nog har vi att minnas alltid! 
Yngsta dottern avslutade sitt folkhögskoleår och begav sig till Israel som nanny i september. Ni vet ju alla vad som hände den 7 oktober och vi hade några oroliga dagar innan hon kom med ett av Sveriges evakueringsflyg hem efter en knapp vecka. 
Maken fyllde 50 år mitt i dramatiken med minstingen också. 
... och som vanligt, lite annat som jag inte delar på bloggen ... 
En bröllopsbild måste jag ju få dela! 

Dog någon närstående?
Nej, tack och lov! Eller, om man ska vara petig, sonens ödla Nobby dog faktiskt. Vi har alla tagit förlusten med fattning. 

Vilka länder besökte du?
Vi har betat av den sista av våra corona-försenade resor. Den här sommaren var det svärmors 70-årspresent som till slut blev av, så hon, svågern och svägerskan samt maken och jag var i Edinburgh i några dagar. Vi gick mycket, såg fina saker, åt gott och hade det trevligt. En dag åkte vi en sväng på höglandet och det var vidunderligt! Så oerhört vackert!  
Resesällskapet
 
Bästa köpet?
För närvarande roar jag mig lite för mycket med att köpa begagnade kläder. Det är inte direkt behov som fylls, men åtminstone något mer hållbart än att köpa nytt. 
 
Gjorde något dig riktigt glad?
Jag såg en skymt norrsken i vintras - svagt och otydligt, men fullt tillräckligt för att göra mig upprymd. Så häftigt när man ser ljuset gå i vågor på himlen! 
 
Har du saknat något år 2023 som du vill ha 2024?
Harmoni; framför allt färre konflikter runt omkring mig. Det kan vara så att jag blir alltmer känslig för sinnesstämningar, och även om jag sällan själv är inblandad i bråk, tar jag illa vid mig när det händer i min närhet. 
Lite på spänn, sådär. 
 
Vad önskar du att du hade gjort mer?
Läst, kanske? 
 
Vad hade du velat göra mindre?
Multitascat
 
Favoritprogram?
Jag och maken har sett Firefly lane på Netflix. Det är en serie om två rätt olika tjejers vänskap genom livets olika faser. Den frossar i scenografi från olika årtionden och det är roligt, men det som fångar är relationerna. 
 
Bästa boken i år?
Som vanligt har jag svårt med läsning under terminerna och semestern är avlägsen, så den enda bok jag minns att jag har läst är Matthew Perrys (alltså Chandler från Vänner) Vänner, kärlekar och det där fruktansvärda. Den är skriven som en stå upp-komiker pratar och det är inte en stil som tilltalar mig, men livshistorian grep ändå tag. 
 
Största framgången på jobbet 2023?
Det bästa är när deltagare ger små tacksamma kommentarer och uppmuntringar, men dem delar jag inte här! Jag har också satt lite gränser för att orka bättre, och det har underlättat arbetsveckan en del. 
 
Störst framgång privat?
Jag ser barnens framgångar och gläds:  
Sonen som avslutat sin utbildning och efter viss kamp hittade en PTP-tjänst. 
Mellandottern som jobbar på med sin utbildning och hittar vägar att hantera utmaningarna i den. 
Minsta dottern som testar nytt och ger sig ut på äventyr när hon får chansen. 
Sedan är det ju maken och jag. Vi är kanske lite luggslitna, men vi får ändå saker och ting att gå ihop och det är gott så.  
 
Största misstaget?
Att pusha sig själv att göra saker när man egentligen är för trött - men ärligt talat vet jag inte riktigt hur livet skulle fungera om man aldrig gjorde så. 
 
Har du varit gladare eller ledsnare än tidigare år?
Varken eller, skulle jag säga. Trött och fortfarande i stort behov av ensamtid. 
När skogen kryllar av älgflugor i början av hösten promenerar jag på andra ställen, t.ex. kyrkogården. Det är ju inte samma sak, men fint och rofyllt på sitt sätt. 

Vad spenderade du mest pengar på?
Vår nya bergvärmepump. Hoppas att den håller över 20 år, precis som den gamla! 

Något du önskade dig och fick?

En lugnare semester än förra året. 
 
Något du önskade dig men inte fick? 
Just nu kan jag inte komma på något, så det kan väl inte ha varit så stora saker i så fall. 
 
Vad gjorde du på din födelsedag?
Jag hade corona, så inte så mycket. 
 
Något som skulle ha gjort året bättre?
Mer sol! 
Men gråväder kan också vara fint. 
 
Vad fick dig att må bra?
Det vanliga: Naturen. Det finns så mycket vackert och finurligt där! När nyheterna levererar krig, klimatkriser, hat, inflation och jag vet inte allt, är det välgörande att märka att fåglarna kvittrar som vanligt, att skogen fortfarande doftar av trä och fuktig mossa, att blommor envist sträcker sig mot himlen, att solen med självklarhet speglar sig i vattendroppar och att småkryp lever sina enkla men outgrundliga liv som de alltid gjort.  
 
Vem saknade du?
Pappa
 
Vilka var de bästa nya människorna du träffade?
De jag tänker på är inte alls nya, faktiskt, utan tvärtom ett par gamla vänner som jag har återtagit kontakten med efter att vi har hörts väldigt sporadiskt i flera år. Bra människor är de helt klart! 
 
Vad är du mest stolt över? 
Å, vad vet jag. Jag är nöjd med att vara en vuxen människa som har verktyg att lösa oväntade situationer. Jag trivs med att ha ett inre lugn och är glad när andra, inte minst deltagare, uppfattar mig som trygg.  
 
Vad är din högsta önskan just nu?
Just i denna stund skulle jag vilja vara ute på kalhygget, stå högt upp i backen med utsikt över skogen och känna solvärmen mot huden, i ett överflöd av blommor och efter att ha sett så många nässelfjärilar att jag inte ens ids ta upp kameran för att fota dem längre. 
Här, på en av höjderna som omger vår by, en sommardag. Då har man det bra!  
 
Vad vill du göra annorlunda nästa år?
Jag tror nog att jag vill ha lite förändring i min vardag, men jag vet inte riktigt på vilket sätt det ska hända. Det blir spännande att se vad som händer tills det är dags att summera 2024! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0