Solrosbullar

Vi är tre kompisar som emellanåt underhåller varandra när någon av våra makar jobbar kväll. Denna afton - den sista innan maken återvänder från lägret - väntar jag hem dem, och då ska jag bjuda på dessa:


Maken har snickrat ihop ett mycket lyckat recept:
5 dl ljummet vatten
50 g jäst
0,5 msk salt
1 ägg
1,5 dl solrosfrön
0,5 dl grahamsmjöl
c:a 1,2 l vetemjöl
Allt blandas i den vanliga ordningen, och knådas i maskinen c:a 10 min.
Efter övertäckt jäsning 30 min, arbetas degen och delas i 20 bitar, vilka rullas till bullar.
Dessa lägges på smord bakplåt och jäses utan bakduk 25 min.
Pensla med filmjölk och dekorera med solrosfrön.
Gräddas mitt i ugnen, 275 grader, 8-9 min.
Låt svalna utan bakduk.

Et voilà!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0