Älskar, älskar inte

Vilka barn tycker Gud om? Av Kerstin LindqvistEn dag när min karriär som moder inte alls kändes rättvald,
inhandlade jag en bok att läsa tillsammans med mina barn:
"Vilka barn tycker Gud om?" (Klicka på bilden för mer info.)
Frågan känns ytterligt retorisk - vilket söndagsskolebarn har
inte sjungt att Jesus älskar alla barn - röd och gul och vit och svart...
(I min söndagsskola klämde vi dit ett "brun" också, när en
tjej med ursprung i Afrika påpekat bristen.)
Men när man börjar läsa är det inte så självklart längre.
"Tycker Gud om barn som kissar i sängen varje natt?"
Jajamensan, inga problem där.
"Tycker Gud om barn som bråkar och slåss hela tiden?"
Tveksam tystnad. Så säger minstingen med ett nervöst leende
"Tänk om det står nej!"
Vi vänder blad och kan andas ut. "Det gör Gud."

Vi hör det igen och igen och igen - ty så älskade Gud hela världen,
du vet väl om att du är värdefull, förunderlig nåd mig Herren gav,
Jesus älskar alla barnen... Ändå är det lätt att undra när det verkligen
gäller. När man bara inte håller måttet. "Tänk om det står nej." 
Det gör det inte.
Det står
"Ty jag är viss om att
varken död eller liv,
varken änglar eller andemakter,
varken någon som finns eller något som kommer,
varken krafter i höjden eller krafter i djupet
eller något annat i skapelsen
ska kunna skilja oss från Guds kärlek
i Jesus Kristus, vår Herre."
(Rom 8:38-39)

Det är skönt att höra, för både små och stora.





För övrigt är jag stolt över min man idag.



Kommentarer
Postat av: mozter

2009-10-18 @ 20:29:42
Postat av: Alma

tycker gud om barn som blir kära i andra barn av samma kön?

det borde han göra!

men kyrkan beter sej som att han nt gör det

2009-11-02 @ 21:45:25
URL: http://flygandepingvin.blogspot.com
Postat av: E-K

Jag ser det väl såhär ungefär:

Tycker Gud om barn som slåss, är ensamma, kissar i sängen, har sönder saker hela tiden (exempel ur boken)? Ja. Tycker han om att de slåss, är ensamma, kissar i sängen, har sönder saker hela tiden? Inte så säkert. Vet att många inte köper mitt sätt att tänka, men för mig är det rätt logiskt. Vem man är, är inte detsamma som vad man gör. Vad är kärnan i mig? Är varje erfarenhet, varje val, varje egenskap etc JAG?

Sånt kan man fundera på...

2009-11-03 @ 21:29:34
Postat av: Kerstin

Jag tror att Gud förstår varför barnen är som de är. Slåss man, kan det vara för att själen är trasig och ångesten nått en nivå man inte klarar av.

2010-05-21 @ 17:11:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0