Läsare

Som jag förut har skrivit, följer jag en bibelläsningsplan i år för att läsa igenom hela Bibeln innan nyår. Det blir inte första gången, för jag var ett ganska envist barn och visste inget annat sätt att läsa böcker än från pärm till pärm. Alltså trängde jag mig igenom lagar, släkttavlor och psykedeliska sista-tiden-profetior innan jag uppnått tonåren, och när jag var färdig började jag om igen. Jag tycker att det var en god vana jag skaffade mig och höll fast vid länge, den att läsa lite i Bibeln varje dag.

När jag var i tjugoårsåldern arbetade jag ett år i församling, och det vände upp och ned på en del saker för mig. Kanske var det mest plågsamma upptäckten under året att jag inte var den jag trott. Det var också speciellt att ha det som låg närmast hjärtat som arbete, och att plötsligt räkna bön och bibelstudium som arbetstid. För mig blev det svårt att bara vara med Gud - det blev arbete av allting. När jag slutade församlingsarbetet blev det därför viktigt för mig att inte ha pliktkänsla eller krav som grund till varför jag gjorde vissa saker, och eftersom bibelläsningen hörde dit tog jag en paus från min vana.

De senaste åren har jag känt att jag har saknat bibelläsningen och att jag har börjat glömma sådant jag vetat förut om vad som står i Bibeln, och jag försöker grundlägga vanan igen - för att jag vill, inte för att jag måste. Jo, på ett sätt för att jag måste - det känns fattigt att ha en tro utan att ständigt återvända till grunden för den - men inte för att jag måste inför någon annan.

Iallafall; en idé jag har är att regelbundet (kanske rentav dagligen, men jag lovar inget) dela någon liten tanke eller vers med er utifrån något jag läst under dagen. Kan det vara något, månne? Jag har dock inte läst än idag, så det får bli senare ikväll.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0